Organizational culture and communication as antidotes for institutional crises
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2023.214813Keywords:
Organizational culture, Organization clima, Corporative communication, Organization communicationAbstract
The dramatic and constant changes in the economic and sociocultural context that characterizes modern society require organizations to adopt processes and mechanisms that allow them to simultaneously meet the demands and expectations of strategic publics and guarantee their sustainability. In this sense, implementing a new organizational culture, based on basic assumptions, such as sustainability, social inclusion, corporate diversity, accessibility, and the adoption of a competent governance system, is essential.
Downloads
References
FARIAS, Erika. Alertas globais chamam a atenção para o papel do trabalho na saúde mental. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Rio de Janeiro, 14 abr. 2023. Disponível em: https://www.epsjv.fiocruz.br/noticias/reportagem/alertas-globais-chamam-a-atencao-para-o-papel-do-trabalho-na-saude-mental. Acesso em: 1 ago. 2023.
FREITAS, Maria Ester de. Cultura organizacional: formação, tipologias e impacto. São Paulo: Makron Books, 1991.
ICM – Institute for Crisis Management. ICM – Annual Crisis Report 2022. ICM, Indiana, 2022. Disponível em: https://crisisconsultant.com/icm-annual-crisis-report/. Acesso em 28 jul. 2023.
LI, Charlene. Liderança aberta: como as mídias sociais transformam o modo de liderarmos. São Paulo: Évora, 2011.
MARCHIORI, Marlene. Faces da cultura e da comunicação organizacional. São Paulo: Difusão, 2006.
MARCHIORI, Marlene; BULGACOV, Sergio. O ser e a comunicação dos saberes. In: Faces da cultura e da comunicação organizacional. São Paulo: Difusão, 2010.
MARCHIORI, Marlene; BULGACOV, Sergio. Cultura e comunicação: perspectivas metateóricas. In: MARCHIORI, Marlene (org.) Perspectivas metateóricas da cultura e da comunicação. São Paulo: Difusão, 2013.
SANTAELLA, Lúcia. A relevância das comunidades virtuais na cultura organizacional. In: Faces da cultura e da comunicação organizacional. São Paulo: Difusão, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Wilson da Costa Bueno

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A submissão implica a cessão de direitos da primeira publicação à revista Organicom, sem pagamento. Os autores podem estabelecer por separado acordos adicionais para a distribuição não exclusiva de versão da obra publicada na revista (como colocar em um repositório institucional ou publicar um livro), com o devido reconhecimento de sua publicação inicial na revista Organicom.