In the age of AIs, the checkmate comes from the data
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2024.221553Keywords:
Communication, Data, Interfaces, Humans, Non-humansAbstract
Data have always been essential in organizational communication and public relations and, as in any other sector, they have also become increasingly important in these areas in recent years as the main fuel for artificial intelligence. This research aims to show how professionals in communication agencies have had access to them, which interfaces they have used the most, and what challenges they face on a daily basis. We opted for a qualitative study using bibliographical and documentary research and in-depth interviews to evaluate daily contact with data. Results show that the supply of data can still greatly grow and that the employed interfaces require communicators’ constant curatorial work to prevent misinterpretations.
Downloads
References
BHASKAR, Michael. Curadoria: o poder da seleção no mundo do excesso. Tradução de Érico Assis. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2020.
BOARINI, Margareth. Big data e inteligência artificial são a nova onda disruptiva a desafiar os profissionais. In: CONGRESSO ABRAPCORP, 12., 2018, Goiânia. Anais […]. São Paulo: Abrapcorp, 2018. p. 306-318.
BOARINI, Margareth. Os não humanos ampliam participação como agentes comunicacionais. In: CONGRESSO ABRAPCORP, 17., 2023, Rio de Janeiro. Anais […]. São Paulo: Abrapcorp, 2023. Disponível em: https://publicacoes.softaliza.com.br/abrapcorp2023/article/view/3929. Acesso em: 30 set. 2023.
CORTIZ, Diogo; SANTOS, Jean Carlos Ferreira dos. Computação afetiva: entre as limitações técnicas e os desafios do colonialismo de dados. Fronteiras, São Leopoldo, v. 24, n. 3, p. 62-71, 2022. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/fronteiras/article/view/25706. Acesso em: 1 out. 2023.
DAVENPORT, Thomas H. Big data no trabalho: derrubando mitos e descobrindo oportunidades. Rio de Janeiro: Alta Books, 2017.
DREYER, Bianca Marder. Relações públicas na contemporaneidade: contexto, modelos e estratégias. São Paulo: Summus, 2017.
GABRIEL, Martha. Você, eu e os robôs. São Paulo: Atlas, 2017.
FUNKE, Martha. IA comanda o processo nas agências de comunicação. Valor Econômico, São Paulo, p. 76-79, dez. 2023a.
FUNKE, Martha. Função de um segundo cérebro. Valor Econômico, São Paulo, p. 82, dez. 2023b.
LEME, Alvaro. Humanidade transferida: uma análise da entrevista concedida pela influenciadora virtual lu do magalu à jornalista marília gabriela. In: CONGRESSO ABRAPCORP, 17., 2023, Rio de Janeiro. Anais […]. São Paulo: Abrapcorp, 2023. Disponível em: https://publicacoes.softaliza.com.br/abrapcorp2023/article/view/3897. Acesso em 30 set. 2023.
KAUFMAN, Dora. Desmistificando a inteligência artificial. São Paulo: Autêntica, 2022.
KNAPP, Laura. Ferramentas de IA: Linguagem é o maior desafio. Valor Econômico, São Paulo, p.80-81, dez. 2023.
LEMOS, André. A tecnologia é um vírus: pandemia e cultura digital. Porto Alegre: Sulina, 2021.
SAAD, Elizabeth. Comunicação organizacional e transformação digital: novos cenários, novos olhares. In: TERRA, Carolina Frazon; DREYER, Bianca Mader; RAPOSO, João Francisco (org.). Comunicação organizacional: práticas, desafios e perspectivas digitais. São Paulo: Summus, 2021. p. 13-23.
SIEGEL, Eric. Análise preditiva: o poder de prever quem vai clicar, comprar, mentir ou morrer. Rio de Janeiro: Alta Books, 2017.
SOARES, Matheus. Especial regulação: plataformas fecham APIs e dificultam pesquisas. Desinformante, 16 jun. 2023. Disponível em: https://desinformante.com.br/regulacao-api-pesquisa/. Acesso em: 30 set. 2023.
WEBB, Amy. The signals are talking: why today’s fringe is tomorrow’s mainstream. New York: Public Affairs, 2016.
ZUBOFF, Shoshana. A era do capitalismo de vigilância. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dulce Margareth Boarini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A submissão implica a cessão de direitos da primeira publicação à revista Organicom, sem pagamento. Os autores podem estabelecer por separado acordos adicionais para a distribuição não exclusiva de versão da obra publicada na revista (como colocar em um repositório institucional ou publicar um livro), com o devido reconhecimento de sua publicação inicial na revista Organicom.