The CLIL approach in German undergraduate studies: possible bridges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/1982-88372546172

Keywords:

CLIL, German undergraduate studies, German as additional language, German in a university context

Abstract

This paper revisits the author's master's research (Grilli 2018) and aims to explore the concept of Content and Language Integrated Learning (CLIL) and its possible applications in Brazilian undergraduate German studies. The first section sums up the history of what we call bilingual education and the main features of the CLIL approach. In the second section the Brazilian reality is outlined, namely the guidelines for bilingual education and for German undergraduate courses in our country. Greater focus is given to the University of São Paulo, scene of an empirical research about the difficulties perceived by graduates throughout the course, described and discussed in this paper. The results of the study make room for the discussion on how to link CLIL theory and the reality of German undergraduate studies in Brazil, by relating the five dimensions of CLIL and Bloom's taxonomy to the curriculum of such courses. Finally, it is argued that a work based on the CLIL approach can give undergraduate students greater autonomy in the use of the German language in all its dimensions, and, consequently, greater autonomy in their future work as teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDERSON, Lorin W.; KRATHWOHL, David R. A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing. A Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. New York et al.: Longman, 2001.

ANDRADE E SILVA, Mariana Kuntz de. Autenticidade de materiais e ensino de línguas estrangeiras. Pandaemonium Germanicum, v. 20, n. 31, 1-29, 2017.

BARCELLOS, Natália Corrêa Porto Fadel. Aprender a língua por meio da literatura no contexto da Germanística brasileira: uma experiência realizada na UNESP-Araraquara. In: UPHOOF, Dörthe et al. (Orgs.). O Ensino de Alemão em contexto universitário: modalidades, desafios e perspectivas. São Paulo: Humanitas, 2017, 191-210.

BLOOM, Benjamin S. (Org.). Taxonomy of educational objectives. Volume 1: Cognitive domain. New York: David McKay, 1956.

BLUME, Rosvitha Friesen. Prática como Componente Curricular – Desafio e oportunidade na formação universitária de professores de alemão no Brasil. In: BOHUNOVSKY, R. (Org.). Ensinar alemão no Brasil: contextos e conteúdos. Curitiba: Editora UFPR, 2011, 53-68.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm. (20/05/ 2021).

BRASIL. Parecer CNE/CP 9/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/009.pdf. (21/08/2021).

BRASIL. Parecer CNE/ CEB 2/2020. Diretrizes Curriculares Nacionais para a oferta de Educação Plurilíngue. Aguardando homologação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/setembro-2020-pdf/156861-pceb002-20/file. (10/072021).

BRASIL. Resolução CNE/CP 1, de 18 de fevereiro de 2002a. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CP012002.pdf. (13/05/2021).

BRASIL. Resolução CNE/CP 2, de 19 de fevereiro de 2002b. Institui a duração e a carga horária dos cursos de licenciatura, de graduação plena, de formação de professores da Educação Básica em nível superior. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/outubro-2020-pdf/159251-rcp002-02/file. (13/05/2021).

BREIDBACH, Stephan. Geschichte und Entstehung des Bilingualen Unterrichts in Deutschland: Bilingualer Unterricht und Gesellschaftspolitik. In: HALLET, Wolfgang; KÖNIGS, Frank G. Handbuch Bilingualer Unterricht. Content and Language Integrated Learning. Seelze: Kallmeyer-Klett, 2013, 11-17.

CANDAU, Vera Maria. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 37, 45-56, 2008.

EURYDICE. Content and Language Integrated Learning (CLIL) at school in Europe. Brussels: Eurydice European Unit, 2006.

FRITZEN, Maristela P.; EWALD, Luana. "Aqui somos protegidos pelas nossas quatro paredes. Aqui nós falamos alemão": Histórias de letramentos interculturais no Vale do Itajaí, SC. In: Trab. Ling. Aplic., v. 52, n. 2, 239-258, 2013.

FRITZEN, Maristela P. Ich spreche anders, aber das ist auch Deutsch: línguas em conflito numa escola rural localizada em zona de imigração no sul do Brasil. In: Trab. Ling. Aplic., v. 47, n. 2 , 341-356, 2008.

GARCÍA, André L. M.; REDEL, Elisângela; MARTINY, Franciele M.; VOERKEL, Paul. Crenças dos estudantes de Letras Português/Alemão: desafios, perspectivas e oportunidades. Pandaemonium Germanicum, v. 20, n. 31, 30-59, 2017.

GARCÍA, Ofélia. Bilingual Education in the 21st Century: a Global Perspective. Oxford: Blackwell Publishing, 2009.

GENÇ, Nurcihan S.; ÜNAL, D. Çiğdem; ÜNVER, Şerife. Entwicklung und Evaluation von fach- und sprachintegrierten Unterrichtsmaterialien für die DaF-Lehrerausbildung in der Türkei. In: HAATAJA, Kim; WICKE, Rainer E. Fach- und sprachintegriertes Lernen auf Deutsch (CLILiG). Materialentwicklung, Lehrerbildung, Forschungsbegleitung. Berlim: Erich Schmidt Verlag, 2018, 259-267.

GRILLI, Marina. A abordagem CLIL na universidade e o desenvolvimento da leitura na graduação em Letras/Alemão. Dissertação (Mestrado em Letras) Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo. São Paulo, 2018.

GRILLI, Marina. CLIL em alemão no Brasil e a competência de leitura dos graduandos em Letras/Alemão. Pandaemonium Germanicum, v. 22, n. 38, 48-74, 2019.

GRILLI, Marina. Por que usar a LM na aula de LE: do plurilinguismo ao translinguismo. Revista Linguagem em Foco, v. 12, n. 3, 30-49, 2020.

HAATAJA, Kim; WICKE, Rainer E. Fach- und Sprach- Integriertes Lernen in der Zielsprache Deutsch (CLILiG). Fremdsprache Deutsch, v. 27 n. 54 , 3-9, 2016.

HAATAJA, Kim; WICKE, Rainer E. Sprache und Fach. Integriertes Lernen in der Zielsprache Deutsch. München: Hueber, 2015.

HALL, Joan K. Methods for Teaching Foreign Languages. Creating a Community of Learners in the Classroom. Pearson, 2002.

HANESOVÁ, Dana. Development of Critical and Creative Thinking Skills in CLIL. Journal of Language and Cultural Education, v. 2, n. 2, 33-51, 2014.

KRAMSCH, Claire. Teaching foreign languages in an era of globalization: Introduction. The Modern Language Journal, v. 98, n. 1, 296-311, 2014.

KUMARAVADIVELU, Bala. Understanding language teaching. From method to postmethod. New York: Routledge, 2006.

LIBERALI, Fernanda. O desenvolvimento de agência e a Educação Multi/Bilíngue. In: MEGALE, Antonieta (Org.). Desafios e práticas na Educação Bilíngue. Vol. 2. São Paulo: Fundação Santillana, 2020, 79-91.

MARSH, David. Language Awareness and CLIL. In: CENOZ, Jasone; HORNBERGER, Nancy H. Hornberger (Eds). Encyclopedia of Language and Education. Volume 6: Knowledge about Language. New York: Springer, 2008, 233-246.

MARSH, David; MALJERS, Anne; HARTIALA, Aini-Kristiina. Profiling European CLIL Classrooms. University of Jyväskylä, Finland and European Platform for Dutch Education, 2001.

MEGALE, Antonieta. Saberes necessários para a docência em escolas bilíngues no Brasil. In: MEGALE, Antonieta (Org.). Desafios e práticas na Educação Bilíngue. Vol. 2. São Paulo: Fundação Santillana, 2020, 15-26.

MEGALE, Antonieta; LIBERALI, Fernanda. Caminhos da Educação Bilíngue no Brasil: Perspectivas da Linguística Aplicada. Raído, v.10, n. 23, 9-24, 2016.

MELLO, Heloísa A. B. Educação bilíngue: uma breve discussão. In: Horizontes de Linguística Aplicada, v. 9, n. 1, 118-140, 2010.

MIGNOLO, Walter. The Darker Side of Western Modernity. Durham/London: Duke University Press, 2011.

NEGUERUELA-AZAROLA, Eduardo. Metáforas de la mente y enseñanza de idiomas: principios básicos para un enfoque conceptual basado en la teoría sociocultural de la mente humana. In: JUSTEL, Joaquín Sueiro; ALONSO, Miguel Cuevas; CEA, Vanessa Dacosta; PÉREZ, María Rosa (Orgs.). Linguística e Hispanismo. Lugo: Axac, 2010.

NEUNER, Gerhard; HUFEISEN, Britta; KURSISA, Anta; MARX, Nicole; KOITHAN, Ute; ERLENWEIN, Sabine. Deutsch als zweite Fremdsprache. Berlin/München/Wien/Zürich/New York: Langenscheidt, 2009.

NOMURA, Masa. O ensino de língua e literaturas estrangeiras. In: II Encontro de Professores de Línguas Estrangeiras. Assis, 1991, 14-19.

PAIVA, Vera Lúcia de Menezes de Oliveira. O novo perfil dos cursos de licenciatura em Letras. In: TOMITCH, Leda Maria Braga; VIEIRA-ABRAHÃO, Maria Helena.; DAGHLIAN, Carlos; RISTOFF, Dilvo I. (ORGS.). A interculturalidade no ensino de inglês. Florianópolis: UFSC, 2005, 345-363. (Advanced Research English Series). Disponível em: http://www.veramenezes.com/perfil.htm. (20/08/2021).

PENNYCOOK, Alastair; OTSUJI, Emi. Metrolingual multitasking and spatial repertoires: ‘Pizza mo two minutes coming. Journal of Sociolinguistics, v. 18, n. 2, 161-184, 2014.

PLEWS, John L. The core, the outside and the borders: A critical curriculum history of post-secondary German in Canada. In: RIEGER, C L.; PLEWS, John L.; LOREY, Christoph (Orgs.). Interkulturelle Kompetenzen im Fremdpsrachenunterricht. Intercultural literacies and German in the classroom. Festschrift für Manfred Prokop zum 65. Geburtstag. Tübingen: Narr, 2007, 1-27.

PROJETO PEDAGÓGICO DO CURSO DE LETRAS. São Paulo: FFLCH/USP, 2013.

PUPP SPINASSÉ, Karen. As interferências da Língua Materna e o aprendizado do Alemão como Língua Estrangeira por crianças bilíngues. In: Pandaemonium Germanicum, v. 10, 339-362, 2006.

PUPP SPINASSÉ, Karen. Deutsch als Fremdsprache in Brasilien: Eine Studie über kontextabhängige unterschiedliche Lernersprachen und muttersprachliche Interferenzen. Berlim: Peter Lang, 2005.

RÖSLER, Dietmar. Curricular interfaces: the interaction of language and contents at University level. ForumSprache, v. 2, n. 3, 10-15, 2006.

SCHMELTER, Lars. Entwicklungstendenzen und Desiderata der bilingualen Sachfachdidaktik. In: HALLET, Wolfgang; KÖNIGS, Frank G. Handbuch Bilingualer Unterricht. Content and Language Integrated Learning. Seelze: Kallmeyer-Klett, 2013, 40-45.

SCHMENK, Barbara. Challenging the language-content continuum. Some thoughts on teaching German at a Canadian university. In: ForumSprache, v. 2, n. 3, 35-43, 2010.

SIMÕES, José da Silva. A formação inicial de professores de alemão e a investigação de processos cognitivos da aquisição, da aprendizagem e do ensino de Alemão como Língua Estrangeira na Universidade de São Paulo. In: UPHOFF, Dörthe et al. 75 anos de Alemão na USP. Reflexões sobre uma germanística brasileira. São Paulo: Humanitas, 2015, 243-273.

UPHOFF, Dörthe; DEBIA, Deise Tott. O papel do ensino de língua e a passagem para as disciplinas de literatura no curso de Letras-Alemão da USP: considerações a partir de uma análise de necessidades. In: UPHOFF, Dörthe et al. (Orgs.). O Ensino de Alemão em contexto universitário: modalidades, desafios e perspectivas. São Paulo: Humanitas, 2017, 169-190.

UPHOFF, Dörthe; LOBATO, Elaine Rodrigues Reis; SAFRA, Marcos Fernandes. A História do Ensino de Alemão no Curso de Letras da Universidade de São Paulo. Revista HELB, v. 8, n.1, 2014. Disponível em: https://bit.ly/3fcis5g. (12/08/2021).

UPHOFF, Dörthe; PEREZ, Juliana Pasquarelli. Caminhos da graduação em Letras-Alemão na Universidade de São Paulo. In: UPHOFF, Dörthe et al. 75 anos de Alemão na USP. Reflexões sobre uma germanística brasileira. São Paulo: Humanitas, 13-24, 2015.

VOERKEL, Paul. Professores de alemão no Brasil – entre mitos e realidade. In: Anais do 2º Congresso da Associação Brasileira de Estudos Germanísticos, 2017. Florianópolis: CCE/UFSC, 2017, 306-314. Disponível em: https://bit.ly/3f8REmi. (13/08/2021).

VOLLMER, Helmut J. Kompetenzstandards und Aufgabenentwicklung. In: KÖNIGS, Frank G.; HALLET, Wolfgang (Orgs.). Handbuch Fremdsprachendidaktik. Seelze-Velber: Klett Kallmeyer, 2010, 372-376.

WOLFF, Dieter. CLIL als europäisches Konzept. In: HALLET, Wolfgang; KÖNIGS, Frank G. Handbuch Bilingualer Unterricht. Content and Language Integrated Learning. Seelze: Kallmeyer-Klett, 2013, 18-26.

Published

2022-03-08

Issue

Section

Mediação, tradução e interpretação no ensino de alemão como LE/L2

How to Cite

GRILLI, Marina. The CLIL approach in German undergraduate studies: possible bridges. Pandaemonium Germanicum, São Paulo, Brasil, v. 25, n. 46, p. 172–201, 2022. DOI: 10.11606/1982-88372546172. Disponível em: https://revistas.usp.br/pg/article/view/195227.. Acesso em: 17 may. 2024.