(De)coloniality in the trajectory of a black German teacher: structuring and analyzing the biography of Laís Manhães Naka

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.11606/

Schlagwörter:

German teaching, teacher biography, narrative research

Abstract

This paper reports the experience of constructing and analyzing the trajectory of a black teacher – Laís Manhães Naka, based on the understanding of research (with) teaching narratives as a decolonial study-performance modality in German language teaching. Therefore, the main objective was to produce, and then reflect on, the biography of an education worker with a personal and professional journey marked by the German language (and its teaching), but also by the ills of coloniality. In addition, we defined a second objective: to present and discuss other ways of thinking about teaching German that are to a lesser degree panoramic, universalist and generalizing, as has been pointed out in national and international decolonial studies. To achieve this objective, instruments were developed that articulated bibliographical, documentary and, mainly, exploratory research, inserting interpretative and analytical elements from the area of narrative research and placing it in dialogue with research that discusses decoloniality. The main results consisted of the (complex) reconstruction of the trajectory of a previously unknown German teacher in the area of German Studies, and the inclusion of research (with) narratives that open up paths for the articulation of different themes and teaching possibilities, which, in turn, could represent an important strategy for deepening decolonial approaches and working modes.

Downloads

Download-Daten sind nocht nicht verfügbar.

Literaturhinweise

AQUINO, Marceli; FERREIRA, Mergenfel Vaz. Ensino de alemão com foco decolonial: uma discussão sobre propostas didáticas para o projeto Zeitgeist. DOMÍNIOS DE LINGU@GEM, v. 17, 1-33, 2022.

ARENDT, Isabel Cristina. Representações de germanidade, escola e professor no Allgemeine Lehrerzeitung für Rio Grande do Sul. Tese (Doutorado em História) – UNISINOS, São Leopoldo, 2005.

CADILHE, Alexandre José. Narrativas e reflexão epistêmica. In: GOMES JUNIOR, Ronaldo Corrêa (org). Pesquisa narrativa: histórias sobre ensinar e aprender línguas. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020, 110-135.

CAMPOS, Ana Maria Antunes. Análise das narrativas de uma preceptora alemã sobre a educação brasileira. INTELLÈCTUS (UERJ. ONLINE), v. 19, n.1, 12-25, 2020.

CELLARD, André. A análise documental. In: POUPART, Jean et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2012, 295-316.

COUTO, Letícia Coroa do. Sobrevoo pela História do Ensino de Alemão-LE no Brasil. Helb, História do Ensino de Línguas no Brasil, v. 6, n. 6, jan. 2012.

DREHER, Martin Norberto. Wilhelm Rotermund: seu tempo, suas obras. São Leopoldo: Oikos, 2014.

SCHMIDT, Cristiane; TENO, Neide Araújo Castilho; SOUZA, Antônio Carlos Santana (orgs.). O que vem te constituindo professor? Memoriais autobiográficos entre a vida e a formação na docência. 1. ed. São Paulo: Mentes Abertas, 2023.

DORNFELD, Larissa Mendes Gontijo. Os Meus Romanos: alegrias e tristezas de uma educadora alemã no Brasil. Cadernos da Pedagogia - Ano 2, v. 2, N. 3, 371-373, 2008.

ESTEVES, C. R. Farbe Bekennen: História, Narrativas e Memória Social do Movimento Afroalemão. Revista Interdisciplinar Sulear, v. 15, n. 6, 26–39, 2023. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/sulear/article/view/7269 (02/01/2024).

FERREIRA, Aparecida de Jesus. Narrativas Autobiográficas de professoras/es de línguas na universidade: Letramento Racial crítico e teoria racial crítica. In: FERREIRA, Aparecida de Jesus (org.) Narrativas Autobiográficas de Identidades Sociais de Raça, Gênero, Sexualidade e Classe em Estudos da Linguagem. Campinas: Pontes Editores, 2015, 127-161.

FERREIRA, Aparecida de Jesus; FERREIRA, Susana Aparecida. Raça/Etnia, Gênero e suas Implicações na Construção das Identidades Sociais em sala de Aula de Línguas. RevLet – Revista Virtual de Letras, v. 3, n. 2, 114-129, 2011.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Por uma didática decolonial: epistemologia e contradições. Educação e Pesquisa [online], v. 48, 1-22, 2022.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.

GOMES JUNIOR, Ronaldo Corrêa (org). Pesquisa narrativa: histórias sobre ensinar e aprender línguas. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020.

GRILLI, Marina. Por uma educação linguística Translíngue e Decolonial: questões para o ensino de alemão. Revista Iniciação & Formação Docente. v. 7 n. 4, 905-930, 2020.

JORGE, A.; SOUZA, A. C. S. de. A Língua Alemã numa Comunidade Indígena Terena como emancipação linguística. Revista Interdisciplinar Sulear, [S. l.], v. 15, 12–25, 2023. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/sulear/article/view/7263 (02/01/2024).

LEITE, Míriam Lifchitz Moreira. Mulheres viajantes do século XIX. Cadernos Pagu, Campinas/UNICAMP, v. 15, n.15, 129-143, 2000.

LUDWIG, Carlos Roberto. Meus romanos: relatos de viagem e diferenças culturais na obra de Ina Von Binzer. Literatura e Autoritarismo (UFSM), v. 4, n.4, 152-169, 2010.

MARTINS, Leda. Performances da oralitura: corpo, lugar da memória. Letras, n. 26, 63-81, 2003.

OLIVEIRA, J. F. May Ayim e a tradução de poesia afrodiaspórica de língua alemã. Dissertação (Mestrado em Estudos da Tradução) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianopólis, 2018.

PUH, M. Políticas linguísticas, decolonialidade e material didático no Brasil. In: Isis Ribeiro Berger; Rosângela Redel. (Org.). Políticas de gestão do multilinguismo: práticas e debates. São Paulo: Pontes Editores, 2020, v. 1, 207-237.

PUH, M.; SAMPAIO, I. H. Da teoria para a prática: propostas formativas interculturais e decoloniais para quem ensina(rá) línguas no Brasil. In: Cristina Figueiredo [et. al.]. (Org.). Línguas em Movimento: Estudos em Linguagem e Movimento. Salvador: EDUFBA, 2020, v. 2, 107-125.

RITZKAT, Marly Gonçalves Bicalho. Preceptoras alemãs no Brasil. In: LOPES, Eliana Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes; VEIGA, Cynthia Greive. (orgs.). 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000, 95-134.

ROSCHEL NUNES, E.C. A criatividade local na decolonialidade: entrelaçamentos e ações possíveis em meio acadêmico Letras/Alemão. Revista Interdisciplinar Sulear, [S. l.], v. 15, n.6, 57–72, 2023. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/sulear/article/view/7273 (02/02/2024).

SAMPAIO, I. H.; MATOS, D.; LANDULFO, C. Identidades em fluxo. In: Matos, Doris Cristina Vicente da Silva; Sousa, Cristiane Maria Campelo Lopes Landulfo de. (Org.). Suleando conceitos e linguagens: decolonialidades e epistemologias outras. 1ed. Campinas: Pontes Editores, 2022, v. 1, 201-206.

SANTANA, Tiganá. Tradução, interações e cosmologias africanas. Cad. Trad., Florianópolis, v. 39, nº esp., 65-77, 2019.

SANTOS, Myrian Sepúlveda dos. Memória Coletiva e Teoria Social. São Paulo: Annablume, 2003.

UPHOFF, Dörthe.; ARANTES, Poliana Coeli Costa. Mudando os termos da conversa: questões decoloniais na produção de materiais didáticos para o Ensino de Alemão. Revista Interdisciplinar Sulear, v. 15, 40–56, 2023. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/sulear/article/view/6594 (02/01/2024).

UPHOFF, Dörthe. A área de alemão como língua estrangeira: desenvolvimento histórico e perspectivas atuais. Pandaemonium Germanicum., v. 16, n. 22, 219-241, 2013.

UPHOFF, Dörthe. As línguas do outro: reflexões sobre um caso de bilinguismo. Fragmentos, v. 33, 229-243, 2007.

WEIDUSCHADT, Patrícia; SOUZA, Marcos Teixeira; BEIERSDORF, Cássia Raquel. Afro-pomeranos: Entre a Pomerânia Lembrada e a África Esquecida. Identidade!, v. 18, n. 2, 249-263, 2013.

Veröffentlicht

2024-07-08

Ausgabe

Rubrik

Dossiê: Novas perspectivas, novas práticas e tensões no ensino de língua e literatura alemãs: sobre crises e demandas identitárias, insurgentes, decoloniais, antirracistas

Zitationsvorschlag

PUH, Milan; DA HORA SAMPAIO, Ivanete. (De)coloniality in the trajectory of a black German teacher: structuring and analyzing the biography of Laís Manhães Naka. Pandaemonium Germanicum, São Paulo, Brasil, v. 27, n. 53, p. 141–166, 2024. DOI: 10.11606/. Disponível em: https://revistas.usp.br/pg/article/view/226898.. Acesso em: 8 jul. 2024.