Mapping the dimensions of a challenge: teaching German as a foreign language in multilevel contexts

Authors

  • Mergenfel Vaz Ferreira Universidade Federal do Rio de Janeiro. Departamento de Letras Anglo-Germânicas
  • Anelise Gondar Universidade Federal do Rio de Janeiro. Departamento de Letras Anglo-Germânicas

DOI:

https://doi.org/10.11606/1982-88372135121

Keywords:

multilevel learning/ teaching, German as Foreign Language, cooperative learning

Abstract

The everyday of German classrooms in university and extra-curricular institutional settings – as it is the case of project PALEP – Projeto Aulas de Línguas em Espaços Públicos (Language Classes in Public Spaces Project) (UERJ/UFRJ) – has posed several different challenges to all involved in the teaching-learning process. The assumption of this study is that teachers and managers of teaching-learning are faced with 'multilevel' classrooms and the knowledge of this fact holds political-pedagogical implications that reflect on the role of students and teachers, on the development of educational material and also on the goals of the learning process. The goal of this paper is, therefore, to discuss theoretical aspects of teaching-learning as a complex activity and to identify three dimensions of acknowledging the 'multilevel' nature of German classes: the social dimension, which encompasses issues related to possibilities of socialization and cooperation, taking into account the multiple levels found in classrooms; the educational dimension, which brings about transformation to the didactic rationale in class; and, to conclude, the political dimension, which allows us to better understand the processes of producing failure and evasion in German courses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BRASIL, Ministério da Educação e Cultura. Parâmetros curriculares nacionais ensino médio. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 2000.

CARDOSO, M. A.; JACOMELI, M. R. M. Estado da arte acerca das escolas multisseriadas. Revista HISTEDBR On-line, v. 10, n. 37e, p. 174-193, ago. 2010. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639788>. Acesso em: 25 abr. 2018.

CARLE, U.; LASSEK, M. Jahrgangsübergreifendes Lernen JüL. Folien zum Vortrag auf dem Grundschulforum Bremen, Akademie des Deutschen Schulpreises, am 30, maio 2013. Disponível em: <http://www.grundschulpaedagogik.uni-bremen.de/archiv/Carle/2013/Carle+Lassek20130530JueL_Forschung+Praxis(HB).pdf>. Acesso em: 25 abr. 2018.

CLAUSSEN, C.; GOBBIN-CLAUSEN, C. Soziales Lernen in altersgemischten Gruppen. Auf der Suche nach Alternativen zur Jahrgangsklasse im Regelschulwesen. In: FÖLLING-ALBERS, M. (Org.). Veränderte Kindheit – veränderte Grundschule. Frankfurt: Grundschulverband, 1989, p. 163.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GODOY, L. Juntar ou separar? Reflexões sobre o contexto multisserial de ensino de FLE (Francês Língua Estrangeira) nos CEL (Centros de Estudos de Línguas). Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade São Paulo – USP, São Paulo, 2013.

JOHNSON, D.W.; JOHNSON, R. T.; SMITH, K. A. A aprendizagem cooperativa retorna às faculdades. Change, v. 30, jul.-ago., p. 92-102, 1998.

MARQUES-SCHÄFER, G.; SANT'ANNA BOLACIO FILHO, E.; STANKE, R. Was können Lehrwerke zur Reflexion von Stereptypen im DaF-Unterricht beitragen? Eine Analyse anhand der Arbeit mit DaF Kompakt in Brasilien. Info DaF Themenheft: Lehrwerke, n. 5, p. 566-586, 2016.

MOURA, T.; SANTOS, F. A pedagogia das classes multisseriadas. Uma perspectiva contra-hegemônica às políticas de regulação do trabalho docente. Debates em Educação, v. 4, n. 7, p. 1-22, jan.-jul. 2012.

MEMPEL, C.; MEHLHORN, G. Datenaufbereitung: Transkription und Annotation. In: SETTINIERI, J. et al. (Org.). Empirische Forschungsmethoden für Deutsch als Fremd- und Zweitsprache - eine Einführung. UTB: Paderborn, 2014. p. 147-166.

OSWALD, F. Die Mehrstufenklasse: Die Lernorganisation für einen "der Entwicklungsstufe entsprechenden Unterricht". news&science. Begabtenförderung und Begabungsforschung. özbf, n. 15, p. 36-37, jan. 2007.

PUREN, C. Compétence d'apprentissage et compétence culturelle en perspective actionnelle. Conférence à la Journée Pédagogique CDL & EPFL Lausanne, Approche actionnelle et autonomie, 2011. Disponível em: <http://www.christianpuren.com/2011/05/25/conf%C3%A9rence-vid%C3%A9oscop%C3%A9e-comp%C3%A9tence-d-apprentissage-et-comp%C3%A9tence-culturelle-en-perspective-actionnelle/>. Acesso em: 26 abr. 2017.

RETTER, H. (Org.). Reformpädagogik. Neue Zugänge – Befunde – Kontroversen. Bad Heilbrunn, 2004.

SILVA, I. A. Ensinar e aprender em uma multisseriada. Monografia. FEUFF, Niterói, 2001. SPRINGER, C. La dimension sociale dans le CECR: óstes ír scénariser évaluer et valoriser l'apprentissage collaboratif. In: Le Français dans le monde. Paris: CLE International, 2009. p. 25-34.

TRIVIÑOS, A. N. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VYGOTSKY, L. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

WISE UP. Metodologia. Aprendendo do jeito que você aprende com a vida real. Disponível em: <http://wiseup.com/aprenda-ingles/influencias-e-metodologias/>. Acesso em: 26 abr. 2018.

Published

2018-07-03

Issue

Section

Articles

How to Cite

FERREIRA, Mergenfel Vaz; GONDAR, Anelise. Mapping the dimensions of a challenge: teaching German as a foreign language in multilevel contexts. Pandaemonium Germanicum, São Paulo, Brasil, v. 21, n. 35, p. 121–143, 2018. DOI: 10.11606/1982-88372135121. Disponível em: https://revistas.usp.br/pg/article/view/147884.. Acesso em: 12 jul. 2024.