Individuality and feminine production through Lolita urban fashion
DOI:
https://doi.org/10.11606/1678-9857.ra.2021.184475Keywords:
Individuality, gender, Lolita, performance, garmentAbstract
This article is the result of an ethnographic exercise accomplished with Brazilian followers of Lolita urban fashion, a Japanese style created in the 1970s and inspired by Victorian doll clothing combined with rococo elements and Japanese pop culture. The aesthetics spread throughout the world from the 1990s. I explore the experience of dressing Lolita and, through it, the perception of self and the production of individualities associated with the performance of gender. I try to demonstrate how this specific outfit reiterates the excess as a sign of the feminine, even when used on men’s bodies.
Downloads
References
ANDERSON, Benedict. [1983] 2008. Comunidades imaginadas: reflexões sobre a origem e a difusão do nacionalismo. São Paulo, Companhia das Letras.
APPADURAI, Arjun. [1994] 1999. “Disjunção e diferença na economia cultural global”. In FEATHERSTONE, Mike (org.). Cultura global. Petrópolis, Editora Vozes, pp. 311-328.
BOURDIEU, Pierre. [1979] 2008. A distinção: crítica social do julgamento. Porto Alegre, RS, Zouk.
BOURDIEU, Pierre e DELSAUT, Yvette. [1975] 2008. “O costureiro e sua grife: contribuição para uma teoria da magia”. In BOURDIEU, Pierre. A produção da crença: contribuição para uma economia dos bens simbólicos. Porto Alegre, RS, Zouk, pp. 113-190.
BRITO, Bruna Perrella. “Alice no País das Maravilhas: uma crítica à Inglaterra vitoriana”. Centro de Comunicação e Letras, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo. Disponível em: http://www.mackenzie.br/fileadmin/Graduacao/CCL/projeto_todasasletras/inicie/BrunaBrito.pdf. Acesso em 7 de setembro de 2016.
BUTLER. Judith. 1988. “Performative acts and gender constitution: an essay in phenomenology and feminist theory”. Theatre Journal n. 40: 519-531. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/3207893. Acesso em 6 de agosto de 2009.
CAMPBELL, Colin. [1987] 2001. A ética romântica e o espírito do consumismo moderno. Rio de Janeiro, Rocco.
CAMPBELL, Colin. 2005. “The craft consumer: culture, craft and consumption in a postmodern society”. Journal of Consumption Culture n. 5: 23-42.
COOMBES, Kimberlee. 2016. Consuming Hello Kitty: saccharide cuteness in Japanese society. Boston, Dissertação de mestrado, Wellesley College. Disponível em: repository.wellesley.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1527&context=thesiscollection. Acesso em 20 de junho de 2016.
DEBERT, Guita Grin. 2010. “A dissolução da vida adulta e a juventude como valor”. Horizontes Antropológicos (34), jul./dez.: 49-70.
DUMONT, Louis. 1985 O individualismo: uma perspectiva antropológica da ideologia moderna. Rio de Janeiro, Rocco.
FOUCAULT, Michel. [1984] 1985. A história da sexualidade: o cuidado de si. Rio de Janeiro, Graal.
GAGNÉ, Isaac. 2008. “Urban Princesses: performance and women’s language in Japan’s Gothic/Lolita subculture”. Journal of Linguistic Anthropology n. 18: 130-150.
GODART, Frédéric. 2012. Sociología de la moda. Buenos Aires, Edhasa.
GOMES, Laura Graziela e LEITÃO, Débora Krischke. 2018. “Gênero, sexualidade e experimentação de si em plataformas digitais on-line”. Civitas, Porto Alegre, v. 18, n. 1, jan./abr.: 171-186.
HANNERZ, Ulf. 1997. “Fluxos, fronteiras, híbridos: palavras-chave da antropologia transnacional”. Mana, Rio de Janeiro: 7-39. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-93131997000100001&lng=en&nrm=iso. Acesso em 27 out. 2016.
MAGNANI, José Guilherme Cantor. 2009. “Etnografia como prática e experiência”. Horizontes Antropológicos, v. 32, jul./dez.: 129-156.
MELLO E SOUZA, Gilda de. 1987. O espírito das roupas: a moda do século dezenove. São Paulo, Companhia das Letras.
MILLER, Daniel. [2010] 2013. “Por que a indumentária não é algo superficial”. In: MILLER, Daniel. Trecos, troços e coisas: estudos antropológicos sobre a cultura material. Rio de Janeiro, Zahar, pp. 21-65.
MILLER, Daniel. 2012a. “Social networking sites”. In: MILLER, Daniel e HORST, Heather, A. (org.), Digital anthropology. Londres, Nova York, Berg, pp. 146-161.
MILLER, Daniel e HORST, Heather A. 2012b. “The digital and the human: a prospectus for digital anthropology”. In MILLER, Daniel e HORST, Heather, A. (org.), Digital anthropology. Londres, Nova York, Berg, pp. 3-35.
NABOKOV, Vladimir. [1955] 2011. Lolita. Rio de Janeiro, Objetiva.
RAINHO, Maria do Carmo Teixeira. 2002. A cidade e a moda. Brasília, Editora Universidade de Brasília.
RAMOS, Jair de Souza. 2015. “Subjetivação e poder no ciberespaço. Da experimentação à convergência identitária na era das redes sociais”. Vivência: Revista de Antropologia, n. 45: 57-76.
SAULQUIN, Susana. 2010. La muerte de la moda, el día después. Buenos Aires, Paidós.
SIMMEL, Georg. [1900] 2014. “A divisão do trabalho como causa da diferenciação da cultura subjetiva e objetiva”. In: SOUZA, Jessé; ÖELZE, Berthold (org.). Simmel e a modernidade. Brasília, Editora Universidade de Brasília, pp. 41-76.
SIMMEL, Georg. [1902] 1973. A metrópole e a vida mental. In: VELHO, Otávio Guilherme. O fenômeno urbano. Rio de Janeiro, Zahar Editores, pp. 11-25.
TAYLOR, Charles. 2001. Sources of the self: the making of the modern identity. Cambridge, Massachusetts, Harvard University Press.
TAYLOR, Charles. 2011. A ética da autenticidade. São Paulo, Realizações.
VELHO, Gilberto. [1987] 2004. Individualismo e cultura: notas para uma antropologia da sociedade contemporânea. Rio de Janeiro, Jorge Zahar Ed.
VENCATO, Anna Paula. 2015. “Entre ‘reais’ e ‘virtuais’: noções sobre risco e verdade em um clube brasileiro de crossdressers”. Cadernos Pagu, n. 44: 367-390.
WINGE, Theresa. 2008. “Undressing and Dressing Loli: a search for the identity of the Japanese Lolita”. Mechademia (3), Minnesota, University of Minnesota Press, pp. 47-63.
ZAMBRINI, Laura. 2010. “Modos de vestir e identidades de género: reflexiones sobre las marcas culturales en el cuerpo”. Revista de Estudios de Género Normadías, n. 11: 130-149.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Antropologia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who intend to publish in this journal must agree with the following terms:
- a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication. The work is simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the work to be shared as long as the author and the initial publication in this journal are appropriately credited.
- b) Authors are authorized to sign additional contracts for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish it as a book chapter), as long as the author and the initial publication in this journal are appropriately credited.
- c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. on their personal webpage) after the editorial process, for this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of the work. See The Effect of Open Access Publications.