Situations for a brazilian performance art’s historiography
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2525-8354.v5i5p275-302Keywords:
Performance Art, Historiography, Visual Art, Brazilian Avant, Brazilian Art HistoryAbstract
The present paper sees the expressions of Vanguarda Brasileira [Brazilian Avant-garde] in the 1960s and 1970s as a starting point to a potential historiography of performance art in Brazil. Beginning in 1959, with Manifesto Neoconcreto [Neoconcrete Manifesto] and Teoria do Não-Objeto [Non-object Theory], we can establish the rising of performatic practices among the new strategies in the field of art for its insertion into Brazilian social reality. The comprehension of the work of art, of the artist’s political role in society and the place of the spectator within the experience of art has transformed the notion of work of art from the object to the experience itself.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença CreativeCommonsAttribution CC-BY que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).