Time, movement and urbanity: slow cinemas and the aesthetics of slowness as an experience of real urban living

Authors

  • Paul Newman dos Santos Universidade de São Paulo - Instituto de Arquitetura e Urbanismo
  • Paulo Cesar Castral Universidade de São Paulo. Instituto de Arquitetura e Urbanismo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-8354.v12i12p233-256

Keywords:

slow cinema, urban imaginary, slowness, cinema, city

Abstract

Entering the debate of urban imaginaries created by the cinematographic language, we seek to discuss the relationship between urban films of the Slow Cinemas trend and the discourse of “slow urban experience” that is built through this production. To this end, we chose to approach the principles of slowness that this trend incorporates with the existing debates in urban studies that theorize about “slow” practices in the city space as an experience of resistance to the commodification of urban life. The objective is to contribute to the debates on the historical formation of the image of the contemporary city, proposing to discuss the plural character that one has on the representations of city living, intersecting knowledge from the field of art, culture and urban studies. The hypothesis is that, through the city-cinema-spectator relationship, the slowness transcribed by the mobility of bodies in Slow Cinemas scales a contemplative apprehension of the urbanity represented in the filmic space. There is a similarity between the process of apprehending the film and the city represented, in order to constitute a slow territoriality that restores a sense of sensitive experience contrary to the temporalities of consumption. Therefore, in viewing the films, by recording the duration of the urban experience, a place for reflection on contemporary living is evoked.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Carlos Roberto Monteiro de. À deriva — Introdução aos situacionistas. Revista Oculum, Campinas, PUC, n. 4, p. 16-29, 1993

BAZIN, André. O cinema. Tradução: Eloisa de Araújo Ribeiro. São Paulo: Editora Brasiliense, 1991.

BERGSON, Henri. A evolução criadora. Tradução: Bento Prado Neto. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

BRUNO, Giuliana. Atlas of Emotion: Journeys in Art, Architecture, and Film. New York: Verso, 2018. p. 8–24.

CARERI, Francesco. Caminhar e parar. São Paulo: Gustavo Gil, 2017.

CARERI, Francesco. Walkscapes: el andar como práctica estética. Barcelona: Gustavo Gili, 2003.

CARLOS, Ana Fani Alessandri. A VIRADA ESPACIAL /// THE SPATIAL TURN. Mercator, Fortaleza, v. 14, n. 4, p. 7-16, feb. 2016. DOI: 10.4215/RM2015.1404.0001

CARLOS, Ana Fani Alessandri. Henri Lefebvre: a problemática urbana em sua determinação espacial. GEOUSP Espaço e Tempo (Online), [S. l.], v. 23, n. 3, p. 458-477, 2019. DOI: 10.11606/issn.2179-0892.geousp.2019.163371.

CIMENT, Michel. The State of Cinema. Unspoken Cinema: Contemporary Contemplative Cinema, 2008. Disponível em: https://unspokencinema.blogspot.com/2006/10/state-of-cinema-m-ciment.html. Acesso em: 14 out. 2021.

CRARY, Johnathan. 24/7: Capitalismo tardio e os fins do sono. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

DAM, Freja. Dogme Revisited. Danish Film Institute, 2015. Disponível em: https://www.dfi.dk/en/english/dogme-revisited. Acesso em: 14 out. 2021.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Tradução: Francisco Alves e Afonso Monteiro. Lisboa: Edições Antipáticas, 2005.

DELEUZE, Gilles. Cinema 1: A imagem-movimento. Tradução: Stella Senra. São Paulo, Brasil: Brasiliense, 1985.

DELEUZE, Gilles. Cinema II: a imagem-tempo. Tradução: Eloisa do Araujo Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 2005.

DUDLEY, Andrew. As Principais Teorias do Cinema. Tradução: Teresa Ottoni. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2002.

EISENSTEIN, Sergei M. Montage and architecture. Assemblage, n. 10, p. 111-131, 1989.

FLANAGAN, Matthew. Towards an Aesthetic of Slow in Contemporary Cinema. 16:9, 2008. Disponível em: http://www.16-9.dk/2008-11/side11_inenglish.htm. Acesso em: 14 out. 2021.

JACQUES, Paola Berenstein (Org.). Apologia da deriva: escritos situacionistas sobre a cidade. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2003.

JACQUES, Paola Berenstein. Elogio aos Errantes. Bahia: Edufba, 2012.

LEFEBVRE, Henri. O direito a cidade. Tradução: Rubens Eduardo Frias. São Paulo: Centauro, 2001.

LIMA, Marília Xavier De; FILHO, Lúcio Reis. O realismo contemporâneo: a estética do fluxo e o presentismo. Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 128–147, 2020.

LUCA, Tiago de; JORGE, Nuno Barradas. Introduction: From Slow Cinema to Slow Cinemas. In: LUCA, Tiago de; JORGE, Nuno Barradas (org.). Slow cinema. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2015. p. 1-24.

LUCA, Tiago De. Realism of the Senses in World Cinema: The Experience of Physical Reality. London: I.B.Tauris, 2014.

LUCA, Tiago De. Realismo dos sentidos: uma tendência no cinema mundial contemporâneo. In: MELLO, Cecília (org.). Realismo Fantasmagórico. São Paulo: São Paulo: Pró-Reitoria de Cultura e Extensão Universitária - USP, 2015.

MELLO, Cecília. O cinema contemporâneo do leste asiático: da ontologia e seus fantasmas. In: MELLO, Cecília (org.). Realismo Fantasmagórico. São Paulo: São Paulo: Pró-Reitoria de Cultura e Extensão Universitária - USP, 2015. p. 15–33.

MORITA, C. A. M.; LOPES, R. S. Caminhos para uma apropriação em arquitetura: possibilidades de resistencia e ruptura frente ao capitalismo neoliberal. Risco Revista de Pesquisa em Arquitetura e Urbanismo (Online), [S. l.], v. 17, n. 2, p. 114-128, 2019. DOI: 10.11606/issn.1984-4506.v17i2p114-128. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/risco/article/view/150169. Acesso em: 14 out. 2021.

NAGIB, Lúcia; MELLO, Cecília. Introduction. In: Realism and the Audiovisual Media. Basingstike: Palgrave MacMillan, 2009. p. xiv–xxvi.

NAGIB, Lúcia. Realist cinema as World Cinema: Non-cinema, Intermedial Passages, Total Cinema. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2020.

NAGIB, Lúcia. The Politics of Slowness and the Traps of Modernity. In: LUCA, Tiago de; JORGE, Nuno Barradas (org.). Slow cinema. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2015. p. 25-46.

SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço. Técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Edusp - Editora da Universidade de São Paulo, 2006.

SANTOS, Milton. Elogio da lentidão. Folha de S.Paulo (online), São Paulo, 2001. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/mais/fs1103200109.htm. Acesso em: 14 out. 2021.

XAVIER, Ismail. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

Published

2022-09-06

How to Cite

Santos, P. N. dos, & Castral, P. C. . (2022). Time, movement and urbanity: slow cinemas and the aesthetics of slowness as an experience of real urban living. Revista ARA, 12(12), 233-256. https://doi.org/10.11606/issn.2525-8354.v12i12p233-256