The individual in the Age of the Digital Spectacle: target, raw material and critical potential

Authors

  • Ari Fernando Maia Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Ciências

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2446-7693i7p133-154

Keywords:

individuality, spetacle society, digital culture

Abstract

This essay seeks to sketch a historical constellation in which the contradictions of individuality are continually redefined both by economic changes and by new sociotechnical devices that reconfigure the sensorium, cognition and desires. The argument runs through the text that individuality depends on critical reflection, on the production of intellectual experiences, and that the understanding of the contradictions in question depends as much on a look at the whole, at capitalism and its mutations as at the devices, institutions and technologies in which the relations between knowledge and power take concrete forms in places close to individuals. The text ends by emphasizing the relevance of art for the development of a subjectivity used to critical thinking

Downloads

Download data is not yet available.

References

CHAMAYOU, Gregoire. Nota Introdutória sobre Sociedades com Alvos Direcionados. Novos Estudos. São Paulo: vol 102, p. 107-127, julho 2015

CHAMAYOU, Gregoire. Teoria do Drone. São Paulo: Cosac Naify, 2015b

CHAMAYOU, Gregoire. A Sociedade Ingovernável: uma genealogia do liberalismo autoritário. Tradução: Letícia Mei. São Paulo: Ubu Editora, 2020.

CORBIN, Alain. O Segredo do Indivíduo. In: História da Vida Privada. Vol 4: da Revolução Francesa à Primeira Guerra. Tradução Bernardo Joffily. São Paulo: Cia das Letras, 1991.

CRARY, Jonathan. Spetacle, Attention, Conter-Memory. JSTOR. Massachusetts: Vol 50, p. 96-107. The MIT press, 1989.

CRARY, Jonathan. Técnicas do Observador: visão e modernidade no século XIX. Tradução: Verrah Chamma. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

DEBORD, Guy. A Sociedade do Espetáculo. Tradução: Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

FEENBERG, Andrew. Technosystem: the social life of reason. Massachusetts: Harvard University Press, 2017.

MARCUSE, Herbert. Cultura e Sociedade. Vol 1. Tradução: Wolfgang Leo Maar; Isabel Maria Loureiro; Robespierre de Oliveira. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

MOROZOV, Evgeny. Big Tech: a ascensão dos dados e a morte da política. Tradução: Cláudio Marcondes. São Paulo: Ubu Editora, 2018.

ROUDINESCO, Elizabeth. O Eu Soberano: ensaio sobre as derivas identitárias. Tradução Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Zahar, 2022.

ZUBOFF, Shoshana. A Era do Capitalismo de Vigilância: a luta por um futuro humano na nova fronteira do poder. Tradução George Schlesinger. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2020.

WINEER, Langdom. Artefatos têm Política? Analytica. Rio de Janeiro, vol 21, nº2, p. 195-218, 2017.

Published

2022-12-02

Issue

Section

ARTIGOS

How to Cite

The individual in the Age of the Digital Spectacle: target, raw material and critical potential. (2022). Revista Estudos Culturais, 7, 133-154. https://doi.org/10.11606/issn.2446-7693i7p133-154