Music in Western Renaissance and Modern Culture
DOI:
https://doi.org/10.11606/rm.v14i1.114584Palavras-chave:
Poetics, Number, Sound, AffectionResumo
This article focuses the contribution of music to the construction of the scientific image of the world and of man in the European culture. It is divided into three main sections: the first one discusses the ancient and Renaissance concept of Harmony. Renaissance Harmony includes Number and Proportion. In the second section, whose title is Sound, the Renaissance harmonious ideal is faced and somewhat disarranged by the modern scientific paradigm. The argument of the last section, Affection, is centred on the metaphor of man as a musical instrument. In my short conclusion I shall finally discuss the birth of the Eighteenth-century aesthetic paradigm of music as an art centred on man’s pleasure, that took the place of the earlier classical and modern tradition centred on music as a science, which is the subject of my paper.Downloads
Referências
BACON, Francis. Sylva Sylvarum: or A Naturall Historie in Ten Centuries. London: William Lee, 1627.
BIANCANI, Giuseppe. Echometria, id est Geometrica traditio de Echo. In: Sphaera mundi. Bononia: Cassiani, 1620.
BOYLE, Robert. New experiments...touching the spring of air. In: The Works. London: Th. Birch, 1772.
CUSANO, Niccolò. Dialoghi dell’idiota [1450]. In: Opere loso che. Torino: UTET, 1972.
DESCARTES, René. Abregée de musique [Compendium mu- sicae, 1650]. Paris: PUF, 1987.
DESCARTES, René. L’uomo [Traité de l’homme. Paris, 1664]. Mila- no: Mondadori, 1986.
DESCARTES, René. Le Passions de l’âme [Paris, 1649]. Paris: Flam- marion, 1998.
GALILEI, Galileo. Il Saggiatore [Roma, 1623]. Milano: Fel- trinelli, 1979.
GOETHE, Wolfgang. Faust [1808]. Öttingen: DTV, 1997 KEPLER, Johannes. Harmonice Munci [Linz, 1519]. In:
Gesammelte Werke. München: Beck, 1940. v. 6.
KIRCHER, Athanasius. Phonurgia nova. Campidonae: Ru- dolphum Dreherr, 1673.
LAMY, Bernard. La Rhetorique, ou l’art de parler [Paris, 1675]. Paris: Presses Universitaires de France, 1998.
MERSENNE, Marin. Harmonie universelle. Paris: Pierre Bal- lard, 1637.
MONTANARI, Geminiano. Discorso sopra Tromba parlante [1678]. Venezia: Albrizzi, 1715.
ROUSSEAU, Jean Jacques. Dictionnaire de Musique [Paris, 1768]. In: Œuvres complètes, V, Écrits sur la musique et le thêa- tre. Paris: Éditions Gallimard, 1995.
SALAZAR, Philippe. Le Culte de la Voix au XVIIe Siècle. Paris: Honoré Champion, 1995.
SMITH, Adam. On that imitation which takes place in the so-called Imitative arts. [London, 1795]. In: Bryce, J.C. (ed.): The Glasgow Edition of the Works and Correspondence of Adam Smith. Oxford: Clarendon Press, 1980, v. III.
ZARLINO, Gioseffo. Le istitutione harmoniche [Venetia, 1558]. Milano: R.E.A. 2011.
ZARLINO, Gioseffo. Sopplimenti musicali. Venetia: Francesco dei Franceschi Senese, 1588
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2014 Paolo Gozza

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a CC Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).