Condições de trabalho docente e a defesa da escola pública: fragilidades evidenciadas pela pandemia

Authors

  • Dalila Andrade Oliveira Universidade Federal de Minas Gerais. Faculdade de Educação

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.i127p27-40

Keywords:

Teaching work, Basic Education, Public school, Covid-19

Abstract

The article discusses teaching working conditions in Brazilian public schools as an indispensable criterion for evaluating the educational offer and ensuring a social right. It seeks to demonstrate how public schools are poorly prepared to respond to the basic needs for a good education based on a literature review and available statistical data on Basic Education teachers’ situation in Brazil. The data from research conducted during the covid-19 pandemic shows the current worsening of Brazil’s teaching work situation and the challenges for returning to on-site classes.

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Author Biography

  • Dalila Andrade Oliveira, Universidade Federal de Minas Gerais. Faculdade de Educação

    Professora titular da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Minas Gerais e membro do Conselho Diretivo do CNPq.

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Published

2020-12-21

Issue

Section

Dossiê ensino público

How to Cite

OLIVEIRA, Dalila Andrade. Condições de trabalho docente e a defesa da escola pública: fragilidades evidenciadas pela pandemia. Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 127, p. 27–40, 2020. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.i127p27-40. Disponível em: https://revistas.usp.br/revusp/article/view/180037.. Acesso em: 30 jul. 2024.