Imprescindíveis e silenciados: desvalorização dos professores e destituição da participação nas decisões políticas

Authors

  • Áurea de Carvalho Costa Universidade Estadual Paulista. Departamento de Educação
  • Robson da Silva Rodrigues Universidade Estadual de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.i127p41-52

Keywords:

Teacher, Teacher value, Educational politics

Abstract

This text analyzes the dismissal of teachers’ right to participate in educational political deliberations, aggravated in the context of the pandemic. It inquires whether it is a devaluation of the teacher as a salaried worker, beginning with the contradiction: simultaneously in which they suffer prescriptions and control over work and the removal of deliberative participation, teachers prove to be essential in the current conjuncture. We seek to discuss the economic, social, and political dimensions of the rhetoric of teacher appreciation, which imposes itself as control, disempowerment, and, finally, devaluation.

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Author Biographies

  • Áurea de Carvalho Costa, Universidade Estadual Paulista. Departamento de Educação

    Professora do Departamento de Educação da Unesp, campus Rio Claro, e coordenadora do grupo de pesquisas e estudos Marxismo, Educação e Cultura.

  • Robson da Silva Rodrigues, Universidade Estadual de São Paulo

    Mestre em Educação pelo PPGE- Unesp, campus Rio Claro.

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Published

2020-12-21

Issue

Section

Dossiê ensino público

How to Cite

COSTA, Áurea de Carvalho; RODRIGUES, Robson da Silva. Imprescindíveis e silenciados: desvalorização dos professores e destituição da participação nas decisões políticas. Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 127, p. 41–52, 2020. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.i127p41-52. Disponível em: https://revistas.usp.br/revusp/article/view/180040.. Acesso em: 18 may. 2024.