Fora do lugar : por uma compreensão do sofrimento na escola
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.i137p31-44Keywords:
Suffering at school, School exclusion, Student memoriesAbstract
Taking Edward Said’s memories as a starting point, this article highlights its explanatory potential, particularly in the light of what has been produced by didactics and studies on teacher education to understand feelings experienced in everyday life at school. The narrative is interesting for the descriptions of what the author experienced when he was a student, experiencing ruptures, exclusions, frustrations, insecurities and fears, feelings often related to being out of place. They are thought-provoking memories, as they are intermingled with historical contexts and reveal processes of domination, which may happen between students and teachers of a school, even when physically sharing the same space, at the same time. Reflections such as these are fundamental to the field of education, teaching and teacher training, as they enable us to apprehend the multiple meanings of what is learned at school.
Downloads
References
ADICK, C. “Education in the modern world system”. Education, vol. 40, 1989, pp. 30-48.
ANDERSON, B. Comunidades imaginadas: reflexões sobre a origem e a difusão do nacionalismo. São Paulo, Companhia das Letras, 2008.
BAUDRILLARD, J. À sombra das maiorias silenciosas. São Paulo, Brasiliense, 1994.
BEISIEGEL, C. “Educação e sociedade no Brasil após 1930”, in B. Fausto (org.). História geral da civilização brasileira. São Paulo, Difel, t. 3, vol. 4, 1984, pp. 381-416.
BENDIX, R. Construção nacional e cidadania. São Paulo, Edusp, 1996.
BITTENCOURT, F. P. Compendio de pedagogia escolar. Rio de Janeiro, Livraria Francisco Alves, 1908 .
BOURDIEU, P. “As condições sociais da circulação internacional das ideias” (trad. Fernanda Abreu). Revista Eletrônica, vol. 1, n. 1. Rio de Janeiro, 2002, pp. 4-15.
BOURDIEU, P. “O inconsciente da escola”. Pro-Posições, vol. 24, n. 3 (72), set.-dez./2013, pp. 277-93.
BOURDIEU, P. A miséria do mundo. São Paulo, Vozes, 2008.
BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. Os herdeiros: os estudantes e a cultura. Florianópolis, UFSC, 2014b.
BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis, Vozes, 2014b.
CATANI, D. B. “Compreender e compreender-se: o campo educacional brasileiro num itinerário de leituras de Pierre Bourdieu”. Educação e Pesquisa, vol. 48, 2022. Disponível em: http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022022000100511.
CATANI, D. B.; FARIA FILHO, L. M. de. “Um lugar de produção e a produção de um lugar: a história e a historiografia divulgadas no GT História da Educação da Anped (1985-2000)”. Revista Brasileira de Educação, n. 19. Rio de Janeiro, 2002, pp. 113-28.
CERTEAU, M. de. A invenção do cotidiano, vol. 2. Petrópolis, Artes de Fazer, 1996.
DUSSEL, I.; CARUSO, M. A invenção da sala de aula: uma genealogia das formas de ensinar. São Paulo, Moderna, 2004.
ERNAUX, A. O lugar. São Paulo, Fósforo, 2021.
MEYER, J. et al. School knowledge for the masses. Washington/London, The Falmer Press, 1992 .
MEYER, J.; RAMIREZ, F.; SOYSAL, Y. “World expansion of mass education, 1870-1980”. Sociology of Education, vol. 65 (2), abr./1992, pp. 128-49.
NÓVOA, A. “Educação 2021: para uma história do futuro”, in D. Catani; D. Gatti Jr. O que a escola faz?. Uberlândia, Edufu, 2015, pp. 51-60.
NÓVOA, A. “Uma educação que se diz nova”, in A. Candeias; A. Nóvoa; M. Figueira. Sobre a educação nova. Lisboa, Educa, 1995, pp. 25-41.
NÓVOA, A.; SCHRIEWER, J. (orgs.). A difusão mundial da escola. Lisboa, Educa, 2000.
POLLAK, M. “Memória, esquecimento, silêncio”. Estudos Históricos, vol. 2, n. 3, 1989, pp. 3-15.
SAID, E. Fora do lugar: memórias. São Paulo, Companhia das Letras, 2004.
SAID, E. Orientalismo: o Oriente como invenção do Ocidente. São Paulo, Companhia de Bolso, 2007.
SCHRIEWER, J. “Estados-modelo e sociedades de referência: externalização em processos de modernização”, in A. Nóvoa; J. Schriewer (orgs.). A difusão mundial da escola. Lisboa, Educa, 2000, pp. 103-20.
SILVA, V. B. da. Projetos e heranças da escola moderna nos manuais pedagógicos (1870 -1970). Curitiba, Appris, 2018.
TYACK, D. The one best system. Cambridge, Harvard University Press, 1974.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista USP

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Pertence à revista. Uma vez publicado o artigo, os direitos passam a ser da revista, sendo proibida a reprodução e a inclusão de trechos sem a permissão do editor. |