Florestan Fernandes: entre o autodidatismo e o segundo nascimento

Authors

  • Juliana de Souza Silva Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.i137p87-100

Keywords:

Florestan Fernandes, University of São Paulo, university education, self- -education, second birth

Abstract

This text addresses the school and academic career of Florestan Fernandes (1920-1995) and his contributions to understanding the university and teaching. It reflects on the student Florestan and the process of adapting to the literate culture, distant from his daily life as a child. His testimonies point to the difficulties of being a USP student through a process that was equivalent to a “second birth,” when he was required to assimilate knowledge and ways of being that were far from his class of origin. Faced with teaching demands, he was compelled to resort to self-education to meet expectations and, despite the limitations, endowed himself with the conditions to occupy the space. Thus, in his adaptation process, he abandoned Vicente (the name he received from his mother’s employer) to give birth to Florestan, the respected intellectual.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Juliana de Souza Silva, Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação

    Professora da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo.

References

AZANHA, J. M. P. Uma ideia de pesquisa educacional. São Paulo, Edusp, 1992.

BOURDIEU, P. “Provação escolar e consagração social: as classes preparatórias para as Grandes Escolas”, in I. R. Valle; C. Soulié (orgs.). Pierre Bourdieu: uma sociologia ambiciosa da educação. Florianópolis, Editora UFSC, 2019, pp. 73-233.

BOURDIEU, P. “Sistemas de ensino e sistemas de pensamento”, in S. Miceli (org.). A economia das trocas simbólicas. São Paulo, Perspectiva, 2013, pp. 203-230.

BOURDIEU, P. Esboço de uma teoria da prática. Oeiras, Celta Editora, 2002.

BOURDIEU, P. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo, Editora Unesp, 2004.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J-.C. Os herdeiros: os estudantes e a cultura. Florianópolis, Editora UFSC, 2014.

CARDOSO, I. A. R. A universidade da comunhão paulista: o projeto de criação da Universidade de São Paulo. São Paulo, Cortez, 1982.

CHERVEL, A. “História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa”. Teoria & Educação, 2, 1990, pp. 177-229.

FERNANDES, F. A condição de sociólogo. São Paulo, Hucitec, 1978.

FERNANDES, F. “Ciências sociais: na ótica do intelectual militante”. Estudos Avançados, vol. 8, n. 22. São Paulo, 1994, pp. 123-150.

FERNANDES, F. O desafio educacional. São Paulo, Cortez, Autores Associados, 1989.

FERNANDES, F. Universidade brasileira: reforma ou revolução? São Paulo, Alfa-Ômega, 1975.

FÉTIZON, B. A. M. “Faculdade de Educação: antecedentes e origens”. Estudos Avançados, vol. 8, n. 22. São Paulo, 1994, pp. 365-378.

FÉTIZON, B. A. M. Subsídios para o estudo da Universidade de São Paulo. Tese de doutorado. São Paulo, Faculdade de Educação da USP, 1986.

GALVÃO, W. N. (org.). Sobre os primórdios da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras Humanas da USP. São Paulo, Edusp, 2020.

LAHIRE, B. “Patrimônios de disposições: para uma sociologia em escala individual”, in R. Visser; L. Junqueira (orgs.). Dossiê Bernard Lahire. Belo Horizonte, Editora UFMG, 2017, pp. 30-76.

LAHIRE, B. Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. São Paulo, Ática, 1997.

OLIVEIRA, M. M. Florestan Fernandes. Recife, Fundação Joaquim Nabuco/Massangana, 2010.

PETITJEAN, P. “As missões universitárias francesas na criação da Universidade de São Paulo (1934-1940)”, in A. I. Hamburger; M. A. M. Dantes; M. Paty; P. Petitjean (orgs.). A ciência nas relações Brasil-França (1850-1950) . São Paulo, Edusp, 1996, pp. 89-120.

SILVA, J. S. “De como a universidade ensina mais do que afirma ensinar: o livro O primeiro ano – como se faz um advogado, de Scott Turow”. Cadernos de Pesquisa da UFMA, vol. 28, n. 4, out.-dez./2021.

SILVA, J. S.; SILVA, K. N. “Mulheres no ensino superior: histórias de professoras na direção da Faculdade de Educação da USP”. Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo, vol. 7. Campinas, 2021, pp. 1-23.

Published

2023-07-24

Issue

Section

Dossiê Vida escolar

How to Cite

SILVA, Juliana de Souza. Florestan Fernandes: entre o autodidatismo e o segundo nascimento. Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 137, p. 87–100, 2023. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.i137p87-100. Disponível em: https://revistas.usp.br/revusp/article/view/214216.. Acesso em: 20 may. 2024.