As máscaras e os mitos: tensões entre modernidade e intemporalidade na pintura modernista em São Paulo

Authors

  • Icleia Borsa Cattani Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Instituto de Artes

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i94p19-28

Keywords:

Modern Art Week, modernist painting, vanguards and return to order, internationalism and nationalism, myths and masks.

Abstract

This text deals with the painting produced in São Paulo around the 1922 Modern Art Week. What took place in that period clearly shows there was a singular view of what was modern. The modernist artists were split between European models of that time: the internationalism of the vanguards and the nationalism of the return to order movements. The search for a Brazilian identity – modern, current, timeless and mythical at the same time – raised doubts and contradictions. That can be clearly seen in modernist paintings, as they depict myths of belonging and mask faces, symbols and symptoms of tensions underlying those paintings, poised between confl icting principles.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Icleia Borsa Cattani, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Instituto de Artes

    Professora titular do Instituto de Artes da UFRGS e autora de, entre outros, Arte Moderna no Brasil (C/Arte).

References

AMARAL, Aracy. Artes Plásticas na Semana de 22. São Paulo, Perspectiva, 1972. Tarsila: Sua Obra e Seu Tempo. São Paulo, Perpectiva/Edusp, s.d.

ANDRAL, Jean-Louis; KREBS, Sophie. L’École de Paris 1904-1929, la Part de l’Autre. Paris, MAM – Paris, 2000.

BATISTA, Marta Rossetti. Anita Malfatti no Tempo e no Espaço. Catálogo da Obra e Documentação. São Paulo, Ed. 34/Edusp, 2006.

CATTANI, Icleia. “Antropofagia e Mitos: a Pintura de Tarsila do Amaral”, in Annateresa Fabris e Luiz Camillo Osorio (orgs.). Atas do Colóquio Internacional História e(m) Movimento. São Paulo, MAM, 2008.

. Arte Moderna no Brasil. Constituição e Desenvolvimento nas Artes Visuais (1900-1950). Belo Horizonte, C/Arte, 2011.

ZANINI, Walter. Vicente do Rego Monteiro (1899-1970). Artista e Poeta. São Paulo, Empresa das Artes/Marigo Editora, 1997.

Published

2012-08-30

How to Cite

CATTANI, Icleia Borsa. As máscaras e os mitos: tensões entre modernidade e intemporalidade na pintura modernista em São Paulo. Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 94, p. 19–28, 2012. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.v0i94p19-28. Disponível em: https://revistas.usp.br/revusp/article/view/45022.. Acesso em: 30 dec. 2024.