Villa-Lobos: um antimodernista na Semana de 22

Authors

  • Eduardo Seincman Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i94p71-82

Keywords:

Modern Art Week, modernism, anti-modernism, nationalism, identity, folklore, Villa-Lobos, Bachianas.

Abstract

As regards music, the “modernist” Art Week of 1922 had eyes for only one Brazilian composer, Villa-Lobos. However, it did not provide access to his anti-modernist works. If we take into account the fact that nationalisms were inherent in the early modernisms of the 20th century, we can grasp the extent of the outreach and the role of the anti-modernists, who were able to refl ect critically on the present as they made a pact with the past. In reality, both modernists and anti-modernists shared the same stage where the striking events in early 20th century took place. Branding them with out-of-date titles such as “past dwellers” and “vanguardists” adds little to their works. We need, then, to rethink music in its aesthetic dimension so as to see that among Villa Lobos personas the anti-modernist one sounds as a strange novelty.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Eduardo Seincman, Universidade de São Paulo

    Compositor, professor do Departamento de  Comunicações e Artes da ECA-USP e autor de Do Tempo
    Musical (Via Lettera).

References

BAUDELAIRE, C. “XLVI. A Perda da Auréola”, in Pequenos Poemas em Prosa. Rio de Janeiro/São Paulo, Record, 2006.

BERMAN, M. Tudo que É Sólido Desmancha no Ar – a Aventura da Modernidade. São Paulo, Companhia das Letras, 1986.

BOUCOURECHLIEV, André. Beethoven. Barcelona, Bosch, 1980.

CONTIER, A. D. “O Nacional na Música Erudita Brasileira: Mário de Andrade e a Questão da Identidade Cultural”, in Revista de História e Estudos Culturais, out.-dez./2004, vol. 1, ano 1, no 1 (www.revistafenix.pro.br).

GRIECO, D. Roteirode Villa-Lobos. Brasília, Fundação Alexandre Gusmão, 2010.

LÉVI-STRAUSS, C. O Pensamento Selvagem. Campinas, Papirus, 2005.

MARIZ, V. Heitor Villa-Lobos, Compositor Brasileiro. Rio de Janeiro, Zahar, 1983.

MARX, K.; ENGELS, F. O Manifesto Comunista. São Paulo, Paz e Terra, 2007.

NAVES, S. C. Violão Azul – Modernismo e Música Popular. Rio de Janeiro, Fundação Getúlio Vargas, 1988.

ORTIZ, R. Mundialização e Cultura. São Paulo, Brasiliense, 2000.

. Cultura Brasileira & Identidade Nacional. São Paulo, Brasiliense, 2001.

ROSENFELD, A. O Teatro Épico. São Paulo, Buriti, 1965.

SCHWARCZ, L. M. Racismo no Brasil. São Paulo, Publifolha, 2001.

SEVCENKO, N. A Corrida para o Século XXI – no Loop da Montanha-russa. São Paulo, Companhia das Letras, 2001, pp. 15-6.

VIDAL, Pierre. “Visages de Villa-Lobos”. Encarte do CD Villa-Lobos par Lui Nême. EMI France, CDZ 7 672352, 1991.

Published

2012-08-30

How to Cite

SEINCMAN, Eduardo. Villa-Lobos: um antimodernista na Semana de 22. Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 94, p. 71–82, 2012. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.v0i94p71-82. Disponível em: https://revistas.usp.br/revusp/article/view/45109.. Acesso em: 26 jul. 2024.