The perception of Brazilian's internet users about relevant attributes of tourism destination areas

Authors

  • Iomara Scandelari Lemos Univeb
  • José Roberto Frega Faculdade Paranaense (FAPAR)
  • Alceu Souza Pontifícia Universidade Católica do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v21i2p271-296

Keywords:

factorial analysis, structural equation modeling, tourism's relevant attributes.

Abstract

This article aims to identify, in the perception of Brazilian tourists, the subjacent structure of the importance of attributes that characterize the tourist places destinations. This research is a survey available on website and answered by 471 Brazilians internet users. It used statistical procedures such as factorial analysis, construct reliability, construction of scales and structural equation modeling for confirmatory factorial analysis. It was concluded that, taken alone, the attributes considered most important were: sensation of visiting a safety place, visual aspect quality of the tourism destination areas, sensation of not being exploited and facilities concerned to the tourism destination areas. These totalized 70.5% of responses. However, taken together, three factors account for 62.2% of variance explained.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Iomara Scandelari Lemos, Univeb
    Doutora em Administração (PUCPR), Mestre em Administração (PUCPR), Mestre em Gestão Pública do
    Turismo (UIA/Espanha), Especialista em Gestão Técnica do Meio Urbano (PUCPR; UTC/França), Graduada em Turismo (UFPR). Consultora em turismo da Leliz Consultoria Ltda. e professora colaboradora na Univeb.
  • José Roberto Frega, Faculdade Paranaense (FAPAR)
    Doutor em Administração (PUCPR), Mestre em Administração (PUCPR), Especialista em Tecnologia da
    Informação e Comunicação (FAE-PR), Graduado em Engenharia Eletrônica (UFRJ). Analista de Sistemas no
    Paranácidade e professor da Faculdade Paranaense (FAPAR).
  • Alceu Souza, Pontifícia Universidade Católica do Paraná
    Doutor em Administração de Empresas (FGV-SP), Mestre em Engenharia de Produção (UFSC), Mestre em Systems Design (University of Waterloo/Canadá), Graduado em Economia (UFPR). Professor adjunto PUCPR e Co-autor de livros didáticos (Gestão de Custos, Decisões Financeiras e Análise de Investimentos, Projetos Empresariais e Públicos e Matemática Financeira) publicados pela Editora Atlas e de diversos artigos na área de gestão estratégica de custos.

Published

2010-08-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

LEMOS, Iomara Scandelari; FREGA, José Roberto; SOUZA, Alceu. The perception of Brazilian’s internet users about relevant attributes of tourism destination areas. Revista Turismo em Análise, São Paulo, Brasil, v. 21, n. 2, p. 271–296, 2010. DOI: 10.11606/issn.1984-4867.v21i2p271-296. Disponível em: https://revistas.usp.br/rta/article/view/14217.. Acesso em: 4 jul. 2024.