Analysis of the offer of Tourist Enterprises associated with Veganism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v34i1p105-123

Keywords:

Vegan tourism, tourist market, tourist offer, veganism, new economic social movement

Abstract

Veganism is a social movement that seeks to end animal exploitation and embraces individual and collective practices to achieve this purpose in the social, environmental, economic and political spheres. Such practices mainly affect the food market, but extend to other economic sectors, such as the tourist market. Therefore, the present study aims to evaluate the relevant adaptations to the vegan niche inserted in this market. The methodological course comprised an exploratory study with a qualitative approach using virtual content analysis and semi-structured interview. Regarding the virtual content analysis, reviews mentioning the terms “vegano/a” on TripAdvisor were searched to find travel agencies and accommodation facilities specialized in serving vegans in the states of São Paulo and Rio de Janeiro. Based on the result of this tourist mapping an after the analysis of their social medias, certain enterprises had their representatives invited to participate in interviews about the services provided to the vegan public. The content analysis of the interviews was carried out from the following categories:  gastronomy; sustainability; experiences; hospitality. Among the results of the survey, there was an increase in the offer of tourist products suitable for the vegan public, and how enterprises have been seeking practices that are increasingly oriented to socio-environmental issues, to attract not only vegans, but conscious consumers. This research contributed to the understanding of how veganism has been transforming the tourist market and to the consolidation of a synthesis of management indicators for enterprises that wish to participate in the vegan travel niche.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Romário Loffredo de Oliveira, Universidade de São Paulo

    Doutorando do programa de Turismo na Universidade de São Paulo.

  • Bruna Ranção Conti, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

    Doutora em Políticas Públicas, Estratégias e Desenvolvimento pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Bacharel em Turismo pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Professora Adjunta no curso de Turismo da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Professora no Programa de Pós-Graduação em Turismo da Universidade Federal Fluminense

References

Adams, C. A. (2018). A política sexual da carne: a relação entre carnivorismo e a dominância masculina. 2. Ed. São Paulo: Alaúde Editorial, 2018.

Azevedo, E. (2017). Alimentação, sociedade e cultura: temas contemporâneos. Sociologias, 19(44), 276-307. https://doi.org/10.1590/15174522-019004412.

Bahl, M., Gimenes, M. H. S. G., & Nitsche, L. B. (2011). Territorialidade Gastronômica: as cozinhas regionais como forma de mediação do homem com o meio e como atrativo turístico. Revista Geográfica da América Central, 1-16.

Bardin, L. (2010). Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições 70.

Boni, V., & Quaresma, S. J. (2005). Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Revista Eletrônica dos Pós-Graduandos em Sociologia Política da UFSC, 2(1-3), 68-80.

Coleman, J. S. (1958). Snowball sampling: Problems and techniques of chain referral sampling. Human Organization, 17, 28-36.

Damas, M. T. (2020). Turismo Sustentável: reflexões, avanços e perspectivas. Revista Brasileira de Ecoturismo (RBEcotur), 13(2), 310-237.

Faltin, A. O., & Gimenes-Minasse, M. H. (2019). Comensalidade, hospitalidade e convivialidade: um ensaio Teórico. Rosa dos Ventos Turismo e Hospitalidade, 11(3), 634-652. http://dx.doi.org/10.18226/21789061.v11i3p634.

Feil, A. A.; Schreiber, D. (2017). Sustentabilidade e desenvolvimento sustentável: desvendando as sobreposições e alcances de seus significados. Cadernos EBAPE.BR, 14(3), 667-681. https://doi.org/10.1590/1679-395157473

Gendron, C. (2004). Le Commerce Équitable: un nouveau mouvement social économique au Coeur d’une autre mondialisation. Québec: UQAM.

Gramsci, A. (1978). Concepção Dialética da História. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Hall, C. M., & Valentin, A. (2005). Content Analysis. Ritchie, B.W., Burns, P., & Palmer, C. (Eds.) Tourism Research Methods: Integrating Theory with Practice. Wallingford, UK: CABI Publishing.

Hirth, S. (2021). Food that Matters: Boundary Work and the Case for Vegan Food Practices. Sociologia Ruralis, 61(1), 234-254. https://doi.org/10.1111/soru.12317.

Hume, D. (2000). Tratado da natureza humana. São Paulo: Unesp.

Krippendorf, J. (2003). Sociologia do turismo: para uma nova compreensão do lazer e das viagens. São Paulo: Aleph.

Lopes, M. S., & Gimenes-Minasse, M. H. (2021). Dificuldades de indivíduos veganos em destinos turísticos. CULTUR - Revista de Cultura e Turismo, 15(2), 1-29. https://doi.org/10.36113/cultur.v15i2.2927.

Menezes, P. D. L., & Guedes, J. A. (2011). A ideologia do turismo e o discurso midiático. Revista Hospitalidade, 8(1), 95-108.

Nierdele, P., & Schubert, M. N. (2020). HOW does veganism contribute to shape sustainable food systems? Practices, meanings and identities of vegan restaurants in Porto Alegre, Brazil. Journal of Rural Studies, 78, 304-313. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2020.06.021.

Oliveira, F. A. G., & Silva, M. A. Diálogos sobre ética e veganismo. In: Rocha, J. J. G. (Org.) (2020). Nós e os outros animais. Sociabilidades e normatividades multiespécies (134-200). João Pessoa: UFPB.

Oliveira, R. L., Conti, B. R., & Valduga, M. C. (2022). Discussões sobre a comensalidade e as experiências de viagens para os veganos. Cenário: Revista Interdisciplinar Em Turismo E Território, 10(1), 1–23. Recuperado de: https://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/40850

Oliveira, R. L., & Conti, B. R. (2023). Investigação teórica sobre o veganismo e o turismo: uma revisão sistemática da literatura. Revista Hospitalidade, 19, 550–578. Recuperado em: https://www.revhosp.org/hospitalidade/article/view/1045.

Paredes-Rodríguez, B. F., Chiriboga-Mendoza, F. R., & Zambrano-Pilay, E. C. (2022). Competitividad empresarial y desarrollo de mercado turístico. Revista Científica Arbitrada de Investigación En Comunicación, Marketing y Empresa REICOMUNICAR, 5(9), 2-7. https://doi.org/10.46296/rc.v5i9.0032

Polanyi, K. (2000). A Grande Transformação. As Origens da Nossa Época. Ed. Campus, Rio de Janeiro.

Portilho, F. (2009). Novos atores no mercado: movimentos sociais econômicos e consumidores politizados (Dossiê Sociologia Econômica). Revista Política & Sociedade, 8(15), 199-224.

Singer, P. (2020). Libertação animal: o clássico definitivo sobre o movimento pelos direitos dos animais. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes.

The Good Food Institute Brazil (GFI). (2020). O consumidor brasileiro e o mercado plant-based. Recuperado de: https://gfi.org.br/wp-content/uploads/2021/02/O-consumidor-brasileiro-e-o-mercado-plant-based.pdf

The Vegan Society. (18 de março de 2023). Definition of veganism. Recuperado de: https://www.vegansociety.com/go-vegan/definition-veganism.

Trigo, L. G. G. (2010). A viagem como experiência significativa. In: Panosso Netto, A.; Gaeta, C. (Eds.), Turismo de Experiência, São Paulo: SENAC.

Vilela, D. B. L. (2017). Consumo político e ativismo vegano: dilemas da politização do consumo na vida cotidiana. Estudos Sociedade e Agricultura 25(2), 353-377. https://doi.org/10.36920/esa-v25n2-7.

Wilkinson, J. (2006). Os mercados não vêm mais do “mercado”. In: Marques, F. C.; Conterato, M. A.; Schneider, S. (Orgs.). Construção de Mercados e Agricultura Familiar. Desafios para o desenvolvimento rural. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 53-74.

Wilkinson, J. (2008). Global values chains and networks in dialogue with consumption and social movements. International Journal of Technological Learning, Innovation and Development, 1(4).

Winters, E. (2018). 30 Desculpas de não veganos e como respondê-las. Recuperado de: https://earthlinged.org/ebook.

Published

2023-12-30

How to Cite

OLIVEIRA, Romário Loffredo de; CONTI, Bruna Ranção. Analysis of the offer of Tourist Enterprises associated with Veganism. Revista Turismo em Análise, São Paulo, Brasil, v. 34, p. 105–123, 2023. DOI: 10.11606/issn.1984-4867.v34i1p105-123. Disponível em: https://revistas.usp.br/rta/article/view/213249.. Acesso em: 16 may. 2024.