Crisis management in Brazilian travel agencies: a study from the perception of representatives of the Brazilian Association of Travel Agencies

Authors

  • Ana Luiza de Albuquerque Tito Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Lissa Valéria Fernandes Ferreira Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v32i3p494-512

Keywords:

Crisis management, Social vulnerability, Tourism agencies, Tourist market

Abstract

The current Brazilian economic scenario, tourism activity has shown specific difficulties, which have required better planning and knowledge from organizations to reposition themselves in the market. This context also applies to travel agencies, vulnerable to different types of crises, both external and internal. Thus, this work analyzes the crisis management in the Brazilian travel agencies, by descriptive and exploratory approach, whose research instrument was semi-structured interviews with representatives of Associação Brasileira de Agências de Viagens. The results show that agency managers adopt intuitive administrative practices in dealing with crisis and actions of prevention, planning, definition of communication strategies, partnerships established with stakeholders and employees, evaluation, learning, amongst others, are modest and isolated. The study concludes that the practice of crisis management is not a reality in the travel agency market and the isolated actions adopted do not guarantee their repositioning and overcoming of crises.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana Luiza de Albuquerque Tito, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

    Doutoranda em Turismo na Universidade Federal do Rio Grande de Norte (UFRN). Natal, Rio Grande do Norte, Brasil.

  • Lissa Valéria Fernandes Ferreira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

    Pós-doutora em Comunicação Estratégicapela Universidade Autônoma de Barcelona (UAB). Barcelona, Espanha. Professora do curso de Turismo na Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Natal, Rio Grande do Norte, Brasil.

References

Abranja, N. (2012). Gestão de agências de viagens e turismo. Lisboa: Lidel.

Andreu, L., Aldás,J., Bigné, J.E., Mattila, A.S. (2010). An analysis of e-business adoption and its impact on relational quality in travel agency-suplier relationships.Tourism Management, 31, p. 777-787.URL: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2009.08.004

Bardin, L. (2011). Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70.

Buhalis, D., Law, R. (2008). Progress in information technology and tourism management – 20 years on and 10 years after the internet – the state of e-tourism research. Tourism Management, 29, p. 609-623.URL: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2008.01.005

Buhalis, D. (2004). eAirlines: strategic and tactical use of ICTs in the airline industry. Information& Management, 41(7), 805-825.URL: https://doi.org/10.1016/j.im.2003.08.015

Candioto, Marcela Ferraz. (2012). Agências de turismo no Brasil: embarque imediato pelo portão dos desafios. Coordenador: Eduardo Sanovicz. Rio de Janeiro: Elsevier.

Glaesser, D. (2008). Gestão de crises na indústria do turismo. Porto Alegre: Bookman.

Guimarães, Marize das Grassas & Menezes, Vanessa de Oliveira (2016). O mercado de viagens no Brasil e a influência da internet: as agências tradicionais e agências online.Revista Turydes: Turismo y Desarrollo, n. 20.URL: http://www.eumed.net/rev/turydes/20/agencias-online.html

Jia, Z., Shi,Y., Jia,Y., &Li,D. (2012). A framework of knowledge management systems for tourism crisis management. Procedia Engineering. 29, 138-143.https://doi.org/10.1016/j.proeng.2011.12.683

Keown-McMullan, C. (1997). Crisis: When does a mole hill become a mountain? Disaster Prevention and Management, 6(1), 4-10.DOI:10.1108/09653569710162406

Kim, H., &Gu, Z. (2004). Impact of the 9/11 terrorist attackson the return and risk of airline stocks.Tourism and Hospitality Research, 5(2), 150–163 DOI:10.1057/palgrave.thr.6040013

Lohmann, G. (2008). A tecnologia e os canais de distribuição em turismo. In: Braga, D.C. et al.(org) Agências de viagens e turismo.Rio de Janeiro: Elsevier.

Marin, A. (2004). Tecnologia da informação nas agências de viagens: em busca da produtividade e do valor agregado. São Paulo: Aleph.

Mendonça, A.V.E. (2014). Impactos da crise financeira de 2008 sobre as economias Brasileira e Latino-Americana. Dissertação de Mestrado. Recife/PE.

Milburn, T. W., Schuler, R. S., &Watman, K. H. (1983).Organizational crisis. Part I: Definition and conceptualization. Human Relations, 36, 1141-1160.URL: https://doi.org/10.1177/001872678303601205

Mitroff, I. I. & Pearson, C. M. (1993).Crisis management. San Francisco: Jossey-Bass.

[MTur] – Ministério do Turismo & [FGV] – Fundação Getúlio Vargas. (2017). Boletim de Desempenho Econômico. – Ano XIV, nº 56 (julho/setembro 2017). Recuperado de: http://www.dadosefatos.turismo.gov.br/sondagens-conjunturais/boletim-de-desempenho-econômico-do-turismo.html

Pauchant, T. C. & Douville, R. (1993). “Recent Research in Crisis Management: A Study of 24 Authors’ Publications from 1986 to 1999, ”Industrial and Environmental Crisis Quarterly, 7(1), 43-66.

Rejowski, M., &Perussi, R. (2008). Trajetória das agências de turismo: apontamentos no mundo e no Brasil. In: Braga, D.C. et al. (org) Agências de viagens e turismo. Rio de Janeiro: Elsevier.

Ritchie, B.W. (2004). Chaos, crises and disasters: a strategic approach to crisis management in the tourism industry. Tourism Management. 25 (6), 669 -683.https://doi.org/10.1016/j.tourman.2003.09.004

Sahin,S., Ulubeyli,S.,&Kazaza, A. (2015). Innovative crisis management in construction: Approaches and the process. Procedia-social andBehavioralSciences. 195, 2298-2305.DOI:10.1016/j.sbspro.2015.06.181

Salinas, A. V. (2001). Crises organizacionais são uma questão de ciclos? Notas críticas e reflexões sobre o campo da gestão de crises. In: XXV ENANPAD, Campinas. Anais do XXV ENANPAD.URL: http://www.anpad.org.br/admin/pdf/enanpad2001-teo-1334.pdf

Santana, G. G. (2000). Administração de crises: um novo paradigma. Anais do 24° encontro da Anpad (Cd-rom).

Santos, C.M. (2008). Os processos de intermediação, desintermediação, reintermediação e seus reflexos sobre a remuneração das agências de turismo. In: Braga, D.C. et al. (org) Agências de viagens e turismo. Rio de Janeiro: Elsevier.

[SEBRAE] Serviço Nacional de Apoio à Micro e Pequena Empresa (2016). Sobrevivência das empresas no Brasil.Brasilia/DF. Recuperado de: https://www.sebrae.com.br/Sebrae/Portal%20Sebrae/Anexos/sobrevivencia-das-empresas-no-brasil-relatorio-2016.pdf

[SEBRAE] Serviço Nacional de Apoio à Micro e Pequena Empresa(2017). Panorama das agências de viagens e operadores turísticos do Brasil. Brasilia/DF. Recuperado em 23 jun 2018 de www.sebrae.com.br/sites/portalsebrae/bis/o-panorama-de-agencias-de-viagens-e-operadores-turísticos-no-brasil.

Shinyashiki, R.T. (2006) A influência da auto-eficácia dos gestores na administração de crises.Tese de doutorado. Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

Stafford, G., Yu, L., &Armoo, A. K. (2002).Crisis management and recovery.Cornell Hotel and RestaurantAdministrationQuarterly, 43(5), 27–40. DOI: https://doi.org/10.1016/S0010-8804(02)80054-4

Tomelin, C.A. (2001). Mercado de agência de viagens e turismo: Como competir diante das novas tecnologias. São Paulo: Aleph.

Tito, A.L.A. (2018). Gerenciamento de crise nas agências de viagens do Brasil. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN, Brasil.

Tito, A.L.A., & Ferreira, L.V.F. (2020). A crise e seus efeitos nas agências de viagem do Brasil. In: Meneses, P.D.L. et al. (org) Perspectivas da gestão em turismo e hotelaria II. João Pessoa: Editora do CCTA.

Published

2021-12-28

How to Cite

TITO, Ana Luiza de Albuquerque; FERREIRA, Lissa Valéria Fernandes. Crisis management in Brazilian travel agencies: a study from the perception of representatives of the Brazilian Association of Travel Agencies. Revista Turismo em Análise, São Paulo, Brasil, v. 32, n. 3, p. 494–512, 2021. DOI: 10.11606/issn.1984-4867.v32i3p494-512. Disponível em: https://revistas.usp.br/rta/article/view/173600.. Acesso em: 23 nov. 2024.