Dramaturgy And City: poetics of the gaze and creative processes
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v22i2p167-189Keywords:
Dramaturgy, Body, City, Contemporary sceneAbstract
This paper, derived from the research developed in O Círculo – Grupo de Estudos Híbridos das Artes da Cena, discusses the concept of corpocidade (body-city) as a theatrical possibility, built from the action and the framing of the gaze. The contemporary urban context emerges as an invitation to transform itself based on presence and performativity. Thus, registering the experiences from and in a body-city configures possibilities to constitute dramaturgies pointing to the eruption of different truths, instead of a single one Focusing on the playwriter (and dramaturgy), who incorporates the city as a trigger for these processes, we present some experiences that can be concrete references, rather than models to be followed, of how this happens in practice. Much is theorized about how we, artist-researchers, can provoke ourselves so that we can awaken potential creative states, and this research invites us to look at the experience in the city as a performative practice.
Downloads
References
AGAMBEN, Girogio. Profanações. Tradução Selvino José Assmann. São Paulo: Boitempo, 2007.
ANDRADE, Mário. “Pauliceia desvairada”. In: Poesias Completas. Belo Horizonte: Itatiaia, 1987. p. 59-115.
BAUDELAIRE, Charles. O pintor da vida moderna. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
BOITO, Sofia. Escritas performativas: textualidades criadas por corpos e espaços. 2018. 238f. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
BOM PARA TODOS! Uma nova forma de pensar, com Ailton Krenak. [S. l.: s. n.], 2022. 1 vídeo (60 min). Publicado pelo canal Gustavo Conde. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=N0sL-JZ0rmA. Acesso em: 3 jul. 2022.
BUTLER, Judith. Corpos em aliança e a política das ruas. Notas para uma teoria performativa da assembleia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.
CAMÕES, Luís de. Os Lusíadas. Lisboa: O Belo e o Monstro, 2011.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. Artes do fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.
CORREIA, Diogo Telles. A evolução conceptual do delírio desde a sua origem até à modernidade. Revista Psilogos, vol. 12, n. 2, 2014. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/psilogos/article/view/6991. Acesso em: 18 jul. 2022.
DIDI-HUBERMAN, George. O que vemos, o que nos olha. Tradução Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 1998.
Dito e feito #37. Locução e texto de: Joaquim Arena. [S.l.]: Teatro do Bairro Alto, 2022. Podcast. Disponível em: https://teatrodobairroalto.pt/pt/evento/joaquim-arena. Acesso em: 30 jun. 2022.
FÉRAL, Josette. Além dos limites: teoria e prática do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.
FREIRE, Marcelino. Algo em mim quer dar vexame. [Entrevista concedida a Márcio Renato dos Santos]. Cândido, n. 128, mar. 2022. Disponível em: https://www.bpp.pr.gov.br/Candido/Pagina/Entrevista-Marcelino-Freire. Acesso em: 19 abr. 2022.
JACQUES, Paola Berenstein. Zonas de tensão: em busca de micro-resistências urbanas. In: BRITO, Fabiana Dultra; JACQUES, Paola Berenstein. Corpocidade, Debates, Ações e Articulações. Salvador: EDUFBA, 2010. p. 106-119.
KAEGI, Stefan; KARRENBAUER, Jörg. Remote X. Rimini Protokol, Berlin, [3 dez. 2021]. Disponível em: https://www.rimini-protokoll.de/website/en/project/remote-x. Acesso em: 30 jun. 2022.
LOPES, Ana Carolina Fróes Ribeiro. A cidade sob a poética do andar: deambulações de Hélio Oiticica. Tese (Doutorado em Teoria e História da Arquitetura e Urbanismo) – Universidade de São Paulo, São Carlos, 2012.
NEURÓPOLIS orquestra dos músicos das ruas de São Paulo. [S. l.: s. n.], 2020. 1 vídeo (25 min 39 s). Publicado pelo canal Comunicação e Multimeios Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=QpZwIJFNTY0. Acesso em: 8 jun. 2022.
ROSA, Armando Nascimento. Entrevista com o dramaturgo português Armando Nascimento Rosa. [Entrevista concedida a Rosana Baú Rabello]. Desassosego, v. 3, n. 6, dez. 2011. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/desassossego/issue/view/2851. Acesso em: 20 jul. 2022.
SANCHEZ, Marco. Peça leva público a passeio inusitado por São Paulo. Deutsche Welle, 25 nov. 2013. Disponível em: https://www.dw.com/pt-br/peça-leva-público-a-passeio-inusitado-por-são-paulo/a-17253564. Acesso em: 25 jul. 2022.
SANT’ANNA, Denise Bernuzzi de. Apresentação. In: SANT’ANNA, Denise Bernuzzi de. (org.). Políticas do corpo. São Paulo: Estação Liberdade, 1995. p. 11-18.
SANTOS, Antônio Bispo dos. Colonização, Quilombos. Modos e Significados. Brasília, DF: INCT, 2015.
SARRAZAC, Jean-Pierre. Poética do drama moderno. São Paulo: Perspectiva, 2017.
TRASTEVERE. [S. l.: s. n.], 18 set. 2015. 1 vídeo (4 min 25 s). Publicado pelo canal Milton Nascimento. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=OTgCCJnOghE. Acesso em: 7 jul. 2022.
VELOSO, Verônica Gonçalves. Percorrer a cidade a pé: ações teatrais e performativas no contexto urbano. 2017. Tese (Doutorado em Pedagogia do Teatro) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.
VON KLEIST, Heinrich. Sobre a fabricação gradativa de pensamentos durante a fala. São Paulo: Hedra, 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Felisberto Sabino da Costa, Luana Sevarolli Assis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional. Os autores mantém, sem restrições, os direitos autorais dos documentos publicados pelo periódico.
Os documentos distribuídos sob os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional podem ser compartilhados, copiados e redistribuídos em qualquer meio e formato desde que sem fins comerciais e que os devidos créditos sejam dados. Os documentos também podem ser adaptados, remixados e transformados desde que, neste caso, as contribuições feitas ao material original sejam distribuídas sob a mesma licença que o original.