“Desnorteando” references: (post)/(de)colonial thoughts in the formation of the artist of the scene
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v22i2p30-55Keywords:
Decolonialism, Critical interculturalism, Decolonial epistemologiesAbstract
This study discusses the concepts of Colonialism, Coloniality, Post-Colonialism, and Decolonialism and their origins, histories, currents, main similarities, and differences. For this discussion, this study brings the thoughts of Catherine Walsh, Mudimbe, Wole Soyinka, Walter Mignolo, Aníbal Quijano, Edward Saïd, and Steven Feierman. Further developing the debate, it poses questions about generalizations, contradictions, targeted access to cultural research, favoritism, and critical interculturalism. It explores how these concepts relate to training and reference points especially in higher performing arts courses, presenting the reader with provocative and problematic questions. It reflects on the term “Desnortear” (to get lost, to bewilder, to disorientate, “to lose one’s north”) and intends to shift references based on years of experiences, histories, and knowledge of the Global North.
Decolonialism, Critical Interculturalism, Decolonial Epistemologies
Downloads
References
BALLESTRIN, L. M. A. Modernidade/Colonialidade sem “Imperialidade”? O Elo Perdido do Giro Decolonial. Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, v. 60, n. 2, 2017. DOI: 10.1590/001152582017127
BELÉM, E. Notas sobre o teatro brasileiro: uma perspectiva descolonial. Sala Preta, São Paulo, v. 16, n. 1, 2016. DOI: 10.11606/issn.2238-3867.v16i1p120-131
CANDAU, V. M. F.; OLIVEIRA, L. F. Pedagogia Decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 1, p. 15-40, abr. 2010. DOI: 10.1590/S0102-46982010000100002
COSTA, A. A arte e artistas em Moçambique: diferentes gerações e modernidades. Maputo: Marimbique, 2014.
DUARTE, M. F. Achille Mbembe e o que herdamos do Colonialismo e do Imperialismo Ocidentais. Comunidade Cultura e Arte, [s. l.], 2017. Disponível em: https://bit.ly/3PWZumS. Acesso em: 23 maio 2020.
FEIERMAN, S. African histories and the dissolution of world history [Histórias africanas e a dissolução da história mundial]. In: BATES, R. H.; MUDIMBR, V. Y.; O’BARR, J. (ed.). Africa and the disciplines: the contribuitions of research in Africa to the Social Sciences and Humanities. Chicago: University of Chicago Press, 1993. p. 167-212. Tradução para curso de História da África por Cristina Wissencach.
GASPARETTO, T. D. Não indígenas mas não iguais: a política de assimilação portuguesa em Moçambique – 1895-1961. 2013. Trabalho de Conclusão de Curso – Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, 2013.
MBEMBE, A. A crítica da razão negra. Tradução de Marta Lança. Lisboa: Antígona Editores Refractários, 2014.
MBEMBE, A. As formas africanas de auto-inscrição. Estudos Afroasiáticos, Rio de Janeiro, v. 23, n. 1, jan./jun. 2001. DOI: 10.1590/S0101-546X2001000100007
MIGNOLO, W. D. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 32, n. 94, 2017. DOI: 10.17666/329402/2017
MUDIMBE, V. Y. A invenção de África: gnose, filosofia e a ordem do conhecimento. Mangualde; Luanda: Pedago; Mulemba, 2013.
REIS, E. L. L. Pós-colonialismo, identidade e mestiçagem cultural: a literatura de Wole Soyinka. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.
ROSA, A. Pedagoginga, autonomia e mocambagem. São Paulo: Pólen, 2019.
SILVA, L. Corpo em diáspora: colonialidade, pedagogia de dança e técnica Germaine Acogny. 2017. Tese (Doutorado em Artes da Cena) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017.
WALSH, C. Interculturalidad, Estado, sociedad: luchas (de)coloniales de nuestra época. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar; Abya-Yala, 2009.
WEBER, P. M. A África de Valentim Mudimbe e o desconstruir de uma ordem do conhecimento. Revista Anos 90, Porto Alegre, v. 21, n. 40, dez. 2014. DOI: 10.22456/1983-201X.49228
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mariana Conde Rhormens Lopes
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional. Os autores mantém, sem restrições, os direitos autorais dos documentos publicados pelo periódico.
Os documentos distribuídos sob os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional podem ser compartilhados, copiados e redistribuídos em qualquer meio e formato desde que sem fins comerciais e que os devidos créditos sejam dados. Os documentos também podem ser adaptados, remixados e transformados desde que, neste caso, as contribuições feitas ao material original sejam distribuídas sob a mesma licença que o original.