“Desnorteando” references: (post)/(de)colonial thoughts in the formation of the artist of the scene

Authors

  • Mariana Conde Rhormens Lopes Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v22i2p30-55

Keywords:

Decolonialism, Critical interculturalism, Decolonial epistemologies

Abstract

This study discusses the concepts of Colonialism, Coloniality, Post-Colonialism, and Decolonialism and their origins, histories, currents, main similarities, and differences. For this discussion, this study brings the thoughts of Catherine Walsh, Mudimbe, Wole Soyinka, Walter Mignolo, Aníbal Quijano, Edward Saïd, and Steven Feierman. Further developing the debate, it poses questions about generalizations, contradictions, targeted access to cultural research, favoritism, and critical interculturalism. It explores how these concepts relate to training and reference points especially in higher performing arts courses, presenting the reader with provocative and problematic questions. It reflects on the term “Desnortear” (to get lost, to bewilder, to disorientate, “to lose one’s north”) and intends to shift references based on years of experiences, histories, and knowledge of the Global North.

Decolonialism, Critical Interculturalism, Decolonial Epistemologies




Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Mariana Conde Rhormens Lopes, Universidade Estadual de Campinas

    Atriz, mestra e doutora em Artes da Cena pela UNICAMP. Realizou trabalho em Moçambique e no Senegal (École des Sables). Atriz cofundadora do Grupo Desembargadores do Furgão, que trabalha com máscaras teatrais. Dirigiu o documentário Ka Mimbangu – A cena moçambicana: entre tradição e contemporaneidade. Flautista do grupo musical Samba de Dandara.

References

BALLESTRIN, L. M. A. Modernidade/Colonialidade sem “Imperialidade”? O Elo Perdido do Giro Decolonial. Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, v. 60, n. 2, 2017. DOI: 10.1590/001152582017127

BELÉM, E. Notas sobre o teatro brasileiro: uma perspectiva descolonial. Sala Preta, São Paulo, v. 16, n. 1, 2016. DOI: 10.11606/issn.2238-3867.v16i1p120-131

CANDAU, V. M. F.; OLIVEIRA, L. F. Pedagogia Decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 1, p. 15-40, abr. 2010. DOI: 10.1590/S0102-46982010000100002

COSTA, A. A arte e artistas em Moçambique: diferentes gerações e modernidades. Maputo: Marimbique, 2014.

DUARTE, M. F. Achille Mbembe e o que herdamos do Colonialismo e do Imperialismo Ocidentais. Comunidade Cultura e Arte, [s. l.], 2017. Disponível em: https://bit.ly/3PWZumS. Acesso em: 23 maio 2020.

FEIERMAN, S. African histories and the dissolution of world history [Histórias africanas e a dissolução da história mundial]. In: BATES, R. H.; MUDIMBR, V. Y.; O’BARR, J. (ed.). Africa and the disciplines: the contribuitions of research in Africa to the Social Sciences and Humanities. Chicago: University of Chicago Press, 1993. p. 167-212. Tradução para curso de História da África por Cristina Wissencach.

GASPARETTO, T. D. Não indígenas mas não iguais: a política de assimilação portuguesa em Moçambique – 1895-1961. 2013. Trabalho de Conclusão de Curso – Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, 2013.

MBEMBE, A. A crítica da razão negra. Tradução de Marta Lança. Lisboa: Antígona Editores Refractários, 2014.

MBEMBE, A. As formas africanas de auto-inscrição. Estudos Afroasiáticos, Rio de Janeiro, v. 23, n. 1, jan./jun. 2001. DOI: 10.1590/S0101-546X2001000100007

MIGNOLO, W. D. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 32, n. 94, 2017. DOI: 10.17666/329402/2017

MUDIMBE, V. Y. A invenção de África: gnose, filosofia e a ordem do conhecimento. Mangualde; Luanda: Pedago; Mulemba, 2013.

REIS, E. L. L. Pós-colonialismo, identidade e mestiçagem cultural: a literatura de Wole Soyinka. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

ROSA, A. Pedagoginga, autonomia e mocambagem. São Paulo: Pólen, 2019.

SILVA, L. Corpo em diáspora: colonialidade, pedagogia de dança e técnica Germaine Acogny. 2017. Tese (Doutorado em Artes da Cena) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017.

WALSH, C. Interculturalidad, Estado, sociedad: luchas (de)coloniales de nuestra época. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar; Abya-Yala, 2009.

WEBER, P. M. A África de Valentim Mudimbe e o desconstruir de uma ordem do conhecimento. Revista Anos 90, Porto Alegre, v. 21, n. 40, dez. 2014. DOI: 10.22456/1983-201X.49228

Published

2023-09-21

Issue

Section

ARTIGOS

How to Cite

Lopes, M. C. R. (2023). “Desnorteando” references: (post)/(de)colonial thoughts in the formation of the artist of the scene. Sala Preta, 22(2), 30-55. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v22i2p30-55