Cannes 1964: marco do engajamento dos críticos franceses ao Cinema Novo

Authors

  • Belisa Figueiró Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2023.194358

Keywords:

Cannes Film Festival, Cinema Novo, Brazilian cinema, French critics, Cahiers du Cinéma

Abstract

This article examines how the Cannes Film Festival 1964 was decisive in making French critics begin to revere Cinema Novo at a time when some publications, especially Cahiers du Cinéma, were undergoing a political-ideological reformulation. Through a historical analysis of the arrival of cinemanovistas to Cannes, the evaluation of newspapers and magazines published during the festival – found in the archives of the Cinémathèque française – and an interview with Sylvie Pierre, it was possible to verify that Cannes 1964 was fundamental for the beginning of an alignment between the French critics and the Cinema Novo’s directors, and what interests were at stake on each side.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Belisa Figueiró, Universidade Federal de São Carlos
    Doutora em Ciência, Tecnologia e Sociedade pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), com a tese O Cinema Brasileiro no Festival de Cannes (1949-2017): Políticas de Internacionalização e Abertura de Mercado. Mestre em Imagem e Som também pela UFSCar. Autora do livro Coprodução de Cinema com a França: Mercado e Internacionalização (Editora Senac São Paulo, 2018). É professora do Centro Universitário Barão de Mauá

References

BAECQUE, A. Cinefilia: invenção de um olhar, história de uma cultura (1944-1968). São Paulo: Cosac Naify, 2010.

BARONCELLI, J. “Un film brésilien”. Le Monde, Paris, 12 maio.1964.

CHAUVET, L. “Le dieu...”. Le Figaro, Paris, 12 maio.1964.

DAHL, G. [Correspondência]. Destinatário: Glauber Rocha. Paris, 10 mar. 1963a. In: BENTES, I. (org.). Cartas para o mundo: Glauber Rocha. São Paulo: Companhia das Letras, 1997. p. 186-190.

DAHL, G. [Correspondência]. Destinatário: Glauber Rocha. Paris, 1963b. In: BENTES, I. (org.). Cartas para o mundo: Glauber Rocha. São Paulo: Companhia das Letras, 1997. p. 195-206.

DIEGUES, C. Vida de cinema: antes, durante e depois do Cinema Novo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2014.

FIGUEIRÓ, B. Coprodução de cinema com a França: mercado e internacionalização. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2018.

FIGUEIRÔA, A. Cinema Novo: A onda do jovem cinema e sua recepção na França. Campinas: Papirus, 2004.

JEANDER. “Le film de...”. Libération, Paris, 12 maio.1964.

LACHIZE, S. “Un curieux film brésilien”. L’Humanité, Paris, 12 maio.1964.

MOULLET, L. “La victoire des morts”. Cahiers du Cinéma, Paris, n.156, jun.1964.

PEREIRA, M. “O Columbianum e o cinema brasileiro”. Alceu, Rio de Janeiro, v.8, n.15, jul-dez.2007.

PIERRE, S. “Un texte dans ses histoires”. Trafic, Paris, n.100.2016.

ROCHA, G. “Eztetyka da Fome 65”. (1965). In: ROCHA, G. Revolução do Cinema Novo. São Paulo: Cosac & Naify, 2004. p. 63-67.

SADOUL, G. “Une grande révélation”. Les Lettres Françaises, Paris, 21 maio.1964.

Published

2023-07-07

Issue

Section

Articles

How to Cite

Figueiró, B. (2023). Cannes 1964: marco do engajamento dos críticos franceses ao Cinema Novo . Significação: Journal of Audiovisual Culture, 50, 1-19. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2023.194358