The orkutização of brands: Disputes mediatized of distinction and belonging between social classes

Authors

  • Alhen Rubens Silveira Damasceno Universidade de São Paulo
  • Rafael Grohmann FIAM-FAM

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v6i1p108-124

Keywords:

Keywords, communication, classes, distinction, brand, orkutização

Abstract

This study aims to understand how the classes are in conflict in the social environment and have the distinctive brands the culmination of these disputes mediatized. This phenomenon is connected with the distinction of brands by a small, elite unit of society versus the popularization by a layer that sees the acquisition of luxury brands a place in the sun in the possibility of inclusion and belonging in society. We try to understand the relations of belonging and distinction and class.

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Author Biographies

  • Alhen Rubens Silveira Damasceno, Universidade de São Paulo

    Doutorando em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo sob a orientação da Profª Dra Clotilde Perez. Publicitário formado pela Universidade Federal do Ceará. Membro do GESC3 – Grupos de Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo da ECA/USP. 

  • Rafael Grohmann, FIAM-FAM
    Doutorando e Mestre em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo. Professor do curso de Jornalismo do FIAM-FAAM Centro Universitário (Complexo Educacional FMU) e do curso de pós-graduação lato-sensu em Mídias e Redes Sociais da Universidade Anhembi Morumbi. Membro do Centro de Pesquisas em Comunicação e Trabalho (CPCT-ECA/USP).

Published

2014-06-03

How to Cite

The orkutização of brands: Disputes mediatized of distinction and belonging between social classes. Signos do Consumo, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 108–124, 2014. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v6i1p108-124. Disponível em: https://revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/101410.. Acesso em: 30 jun. 2024.