Clearance Sale: analysis of persuasion mechanisms in retail advertising

Authors

  • Mauricio José Melim Associação Educacional Luterana Bom Jesus
  • José Maria Melim Universidade Sociedade Educacional de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v9i1p17-26

Keywords:

persuasion, advertisement, retail, social psychology, semiotics

Abstract

This article provides an analytical essay on persuasion in advertising. The theoretical framework combines concepts of social psychology and semiotics, and the object of analysis is a retail ad. This work seeks to identify the presence of certain psychological mechanisms of persuasion, and then it describes how these mechanisms have been embodied in the ad, in the form of figurative signs, linguistic signs and plastic signs.

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Author Biographies

  • Mauricio José Melim, Associação Educacional Luterana Bom Jesus

    Professor dos cursos de Publicidade e Propaganda e Jornalismo na Associação Educacional Luterana Bom Jesus (IELUSC). Mestre em Ciências da Comunicação Universidade do Vale do Rio dos Sinos. 

  • José Maria Melim, Universidade Sociedade Educacional de Santa Catarina

    Professor no Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção da Universidade Sociedade Educacional de Santa Catarina. Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina. 

Published

2017-06-07

How to Cite

MELIM, Mauricio José; MELIM, José Maria. Clearance Sale: analysis of persuasion mechanisms in retail advertising. Signos do Consumo, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 17–26, 2017. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v9i1p17-26. Disponível em: https://revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/112132.. Acesso em: 21 nov. 2024.