Unveiling the ritualistic debutante balls consumption

Authors

  • Stephanie Duarte Estéban Universidade de São Paulo
  • Olga Maria Coutinho Pépece Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v10i1p23-35

Keywords:

Ritual, Consumption, Consumer behavior, Debutante ball

Abstract

This study sought to identify the assumptions that make the debutante’s ball, a consumption that is full of meanings that drives large economic figures and its consumer research lacks knowledge. For that, a qualitative and exploratory research was applied, and the data collection was done through semi-structured interviews and, afterwards, content analysis was performed for the data interpretation. The study made possible to identify that the debutante’s ball in contemporary times has as main motivation the ostentation of the family’s purchasing power of the birthday girl, and seeks no longer a marriage for the debutante, but to increase her networks of contacts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Stephanie Duarte Estéban, Universidade de São Paulo
    Advogada formada pela Universidade Estadual de Maringá. Mestrado em Administração pelo programa de pós-graduação em Administração da Universidade Estadual de Maringá. Doutoranda em Administração pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.
  • Olga Maria Coutinho Pépece, Universidade Estadual de Maringá
    Graduada em Administração pela Universidade Estadual de Londrina. Mestrado e doutorado em Administração com ênfase em Comportamento do Consumidor pela Universidade Federal do Paraná. Professora adjunta do programa de pós-graduação em Administração da Universidade Estadual de Maringá.

Published

2018-01-15

How to Cite

ESTÉBAN, Stephanie Duarte; PÉPECE, Olga Maria Coutinho. Unveiling the ritualistic debutante balls consumption. Signos do Consumo, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 23–35, 2018. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v10i1p23-35. Disponível em: https://revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/129369.. Acesso em: 11 mar. 2025.