Mobile stuff: mobility potential and the new role of objects in brand advertising

Authors

  • Maria Alice de Faria Nogueira Universidade Estácio de Sá

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v13i1p72-81

Keywords:

Mobile stuff, Mobility Potential, Brand advertising

Abstract

A new social condition that evidence the propensity to mobility also gives rise to the “mobile stuff” or objects that offer, facilitate, or give access to the mobility potential that individuals need to cope with life on the move. This article aims to reflect on the emergence of this new social role of objects and to discuss the way in which this phenomenon is mediatized in brand advertising. For such purpose, authors such as Jonh Urry, Daniel Miller, and Arjun Appadurai are put in dialogue to analyze some examples of campaigns that relate to the discourse of mobility with different categories of objects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Maria Alice de Faria Nogueira, Universidade Estácio de Sá

    Doutora em História, Política e Bens Culturais pela Fundação Getúlio Vargas (FGV) e Mestre em Comunicação Social pela PUC-Rio. Membro dos Grupos de Pesquisa Mobilidades: teorias, temas e métodos (MTTM) e Retórica do Consumo (ReC).

References

ABBR lança campanha “doe mobilidade” para comprar cadeiras de rodas. [S. l.:s. n.], 2017.

vídeo (4 min). Publicado pelo canal ABBR – Associação Brasileira Beneficente de Reabili-

tação. Disponível em: https://bit.ly/2RiGTWF. Acesso em: 14 maio 2021.

APPADURAI. Arjun. The social life of things: commodities in cultural perspective.

Cambridge: Cambridge University Press, 1986. E-book.

BAUDRILLARD, Jean. A sociedade de consumo. Lisboa: Edições 70, 1970.

IRMÃOS| novo gol | vwBrasil. [S. l.: s. n.], 2016. 1 vídeo (1 min). Publicado pelo canal

Volkswagen do Brasil. Disponível em: https://bit.ly/3fk3N83. Acesso em: 14 de maio 2021.

KAUFMANN, Vincent. Re-thinking mobility:contemporany sociology. Farnham: Ashgate, 2002.

KESSELRING, Sven. The mobile risk society. In: WEERT, Canzler; KAUFMANN, Vincent; KESSELRING, Sven (ed.). Tracing mobilities: towards a cosmopolitan perspective.

Burlington: Ashgate, 2008. p. 77-102.

McCRAKEN, Grant. Cultura e consumo. Rio de Janeiro: Mauad, 2003.

MALHOTRA, Naresh. Pesquisa de Marketing: foco na decisão. São Paulo: Prentice Hall, 2011.

MILLER, Daniel. Trecos, troços e coisas: estudos antropológicos sobre a cultura material.

Rio de janeiro: Zahar, 2014. E-book.

NOGUEIRA, Maria Alice de Faria. Mobilidade em potência e discurso publicitário na socie-

dade contemporânea globalizada: Brasil, 1982-2014. 2015. Tese (Doutorado em História,

Política e Bens Culturais) – Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro. 2015.

NOGUEIRA, Maria Alice de Faria. Consumo de (i)mobilidade e discurso: a cultura da mobilidade na publicidade das marcas. Comunicação, Mídia e Consumo,São Paulo, v. 13,

n. 36, p. 28-49, 2016.

PRIMEIRA-dama Sylvia Jane Crivella é madrinha de campanha para doação de cadeira de rodas. Rio.gov.br, Rio de Janeiro, 17 mar. 2017. Disponível em: https://bit.ly/33HtAS3.

Acesso em: 17 maio 2021.

REXONA com tecnología Motionsense. [S. l.: s. n.], 2014. 1 vídeo (1 min). Publicado pelo

canal Rexona Perú. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=MM8E1efnHNA .

Acesso em: 14 maio 2021.

SAHLINS, Marshall. Cultura e razão prática. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

SHELLER, Mimi; URRY, John. The new mobilities paradigm. Environment and planning A,

Lancaster, v. 38, n. 2, p. 207-226, 2006.

SIMMEL, Georg. As grandes cidades e a vida do espírito. Mana, Rio de Janeiro, v. 11, n. 2,

p. 577-591, 2005. Disponível em: https://bit.ly/3bxB3aP. Acesso em: 6 jun. 2020.

URRY, John. Mobile Cultures. Lancaster: Lancaster University, 2003. Disponível em:

https://bit.ly/3uTCsjK. Acesso em: 6 jun. 2020.

URRY, John. Mobilities. Cambridge: Polity Press, 2007.

Published

2021-07-06

How to Cite

Mobile stuff: mobility potential and the new role of objects in brand advertising. Signos do Consumo, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 72–81, 2021. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v13i1p72-81. Disponível em: https://revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/175841.. Acesso em: 29 may. 2024.