Signs of consumption and the subject’s dissatisfaction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v13i2e186905

Keywords:

Hyperconsumption, Advertising discourse, Suggestion strategies, Significant flexibility, Types of desire

Abstract

A rich conceptual interface, the joint application of semiotics and psychoanalysis provides powerful elements for analyzing the phenomena of advertising communication and its effects in contemporaneity. This combination enables an attentive look at the productions of capitalist society and their influence on subjectivity, even as a source of contradictions, dissatisfaction, and cultural symptoms. In this article, we present the concepts of sign, its modes of association, the unconscious mind and its significant flexibility, showing how the understanding of the processes of signification from this perspective opens up a comprehensive view of the advertising discourse, with its strategies permeated with consumption suggestions, and the condition of subject of desire, divided between the conscious and unconscious psyche, between having and being.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Isabel Jungk, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

    Doutora em Tecnologias da Inteligência e Design Digital com ênfase na pesquisa em Aprendizagem e Semiótica Cognitiva pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Mestre em Comunicação e Semiótica pela mesma instituição.

References

BAUDRILLARD, Jean. A sociedade de consumo. Lisboa: Edições 70, 2005.

COLAPIETRO, Vincent Michael. Peirce e a abordagem do self: uma perspectiva semiótica sobre a subjetividade humana. São Paulo: Intermeios, 2014.

DOR, Joël. Introdução à leitura de Lacan: o inconsciente estruturado como linguagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.

DYLAN, Evans. An introductory dictionary of Lacanian psychoanalysis. London: Routledge, 2006.

FROMM, Erich. Do ter ao ser: caminhos e descaminhos do autoconhecimento. Tradução de Lucia H. S. Barbosa. São Paulo: Manole, 1992.

JUNGK, Isabel. Vida Zero: reflexões sobre jouissance e frustração no hipercapitalismo. Leitura Flutuante: Revista de Estudos em Semiótica e Psicanálise, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 2-13, 2017.

LACAN, Jacques. Função e campo da fala e da linguagem em psicanálise. In: LACAN, Jacques. Escritos. Rio de Janeiro: Zahar, 1998. p. 238-324.

LAPLANCHE, Jean; PONTALIS, Jean Bertrand. Vocabulário da psicanálise. Tradução de Pedro Tamen. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

LIPOVETSKY, Gilles. A felicidade paradoxal: ensaio sobre a sociedade de hiperconsumo. Tradução de Maria Lucia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

PEIRCE, Charles Sanders. Collected papers of Charles Sanders Peirce. Editado por Charles Hartshorne e Paul Weiss. Cambridge: Harvard University Press, 1931. 1-6 v. Citado como CP (Collected Papers) seguido do número do volume, ponto e número do parágrafo, antecedido pelo ano original do manuscrito.

PEIRCE, Charles Sanders. Collected papers of Charles Sanders Peirce. Editado por Arthur W. Burks. Cambridge: Harward University Press, 1958. 7-8 v. Citado como CP (Collected Papers) seguido do número do volume, ponto e número do parágrafo, antecedido pelo ano original do manuscrito.

ROUDINESCO, Elisabeth; PLON, Michel. Dicionário de psicanálise. Tradução de Vera Ribeiro; Lucy Magalhães. Supervisão de Marco Antônio Coutinho Jorge. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

SALECL, Renata. Sobre a felicidade: ansiedade e consumo na era do hipercapitalismo. Tradução de Marcelo Rezende. São Paulo: Alameda, 2005.

SANTAELLA, Lucia. Semiótica e conexões: o caso da psicanálise. In: CHALHUB, Samira (org.). Psicanálise e o contemporâneo. São Paulo: Hacker, 1996. p. 15-34.

SANTAELLA, Lucia; NÖTH, Winfried. Estratégias semióticas da publicidade. São Paulo: Cengage Learning, 2010.

SILVERMAN, Kaja. The subject of semiotics. Oxford: Oxford University Press, 1983.

Published

2021-12-12

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Signs of consumption and the subject’s dissatisfaction. Signos do Consumo, [S. l.], v. 13, n. 2, p. e186905, 2021. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v13i2e186905. Disponível em: https://revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/186905.. Acesso em: 20 jul. 2024.