The algorithmic mediation in cosumerism rituals and the programed creativity in sneaker culture

Authors

  • Maurício Faria Universidade de São Paulo
  • Clotilde Perez Universidade de São Paulo
  • Bruno Pompeu Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v14i2e204299

Keywords:

Algorithm, Consumerism rituals, Mediatization, Augmented reality, Publicity

Abstract

This work seeks to reflect on the mediatization of consumerism rituals in the sneaker culture in the contemporary marketing context from theoretical dialogues between the sociological perspective of the algorithm of Gillespie, the anthroposemiotics of consumerism rituals of McCracken and Perez and the contributions of Flusser on programmed creativity in the use of technical images. As empirical object, the article analyzes the Gucci Virtual 25 release in April 2021, a sneaker available Only in augmented reality and sold for 12 US$ at the Italian designer label’s app. The result allowed to verify that the specificities in the buying and using rituals – algorithmically mediated – hyper-valorize the mediatization of the possession ritual that, then, becomes the main marketing attractive for the search ritual.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maurício Faria, Universidade de São Paulo

    Doutorando em Ciências da Comunicação pela ECA-USP (PPGCOM – Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação). Membro do Grupo de Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo (GESC3).

  • Clotilde Perez, Universidade de São Paulo

    Professora titular de Semiótica e Publicidade da ECA-USP. Doutora em Comunicação e Semiótica. Líder do GESC3 – Grupo de Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo, da USP/CNPq. Coordenadora do PPGCOM (ECA-USP).

  • Bruno Pompeu, Universidade de São Paulo

    Professor do curso de Publicidade e Propaganda da Escola de Comunicações e Artes (ECA-USP). Doutor em Ciências da Comunicação (PPGCOM-USP). Membro do Grupo de Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo (GESC3). Membro da Associação Brasileira de Pesquisadores em Publicidade (ABP2).

References

BEER, David. Power through the algorithm? Participatory web cultures and the technological unconscious. New Media & Society, Thousand Oaks, v. 11, n. 6, p. 985-1002, 2009.

BEIGUELMAN, Giselle. Políticas da imagem: vigilância e resistência na dadosfera. São Paulo: Ubu, 2021.

BRUNO, Fernanda et al. (org.). Tecnopolíticas da vigilância: perspectivas da margem. São Paulo: Boitempo, 2018.

DI FECILE, Massimo. A cidadania digital: a crise da ideia ocidental de democracia e a participação nas redes digitais. São Paulo: Paulus, 2020.

FLUSSER, Vilém. O universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade. São Paulo: Annablume, 2008.

GABRIEL, Martha. Inteligência artificial: do zero ao metaverso. São Paulo: Atlas, 2022.

GABRIEL, Martha. Você, eu e os robôs: como se transformar no profissional digital do futuro. São Paulo: Atlas, 2021.

GILLESPIE, Tarleton. A relevância dos algoritmos. Parágrafo, São Paulo, v. 6, n. 1, p. 95-121, 2018.

HJARVARD, Stig. A midiatização da cultura e da sociedade. Tradução André de Godoy Vieira. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2014.

JENKINS, Henry; GREEN, Joshua; FORD, Sam. Cultura da conexão. Tradução Patrícia Arnaud. São Paulo: Aleph, 2014.

KITCHIN, Rob. Thinking critically about and researching algorithms. Information, Communication & Society, Oxfordshire, v. 20, n. 1, p. 14-29, 2017.

LIPOVETSKY, Gilles. A felicidade paradoxal: ensaio sobre a sociedade de hiperconsumo. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Tecnicidades, identidades, alteridades: mudanças e opacidades da comunicação no novo século. In: MORAES, Dênis de (org.). Sociedade midiatizada. Rio de Janeiro: Mauad X, 2006. p. 51-80.

MCCRACKEN, Grant. Cultura & consumo: novas abordagens ao caráter simbólico dos bens e das atividades de consumo. Rio de Janeiro: Mauad X, 2010.

MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem (understanding media). São Paulo: Cultrix, 1969.

MILLER, Daniel. Consumo como cultura material. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 13, n. 28, p 33-63, 2007.

MITCHELL, Archie. Grab yourself a pair of Gucci trainers… for just £8.99! But don't expect to show them off in the pub when lockdown ends. Mail Online, London, 31 mar. 2021. Disponível em: https://bit.ly/3gI10dw. Acesso em: 29 nov. 2022.

MOROZOV, Evgeny. Big tech: a ascensão dos dados e a morte da política. São Paulo: Ubu, 2018.

O’NEIL, Cathy. Algoritmos de destruição em massa: como o big data aumenta a desigualdade e ameaça a democracia. Santo André: Rua do Sabão, 2021.

PEREZ, Clotilde. Há limites para o consumo? Barueri: Estação das Letras e Cores, 2020.

PEREZ, Clotilde; POMPEU, Bruno. Moda mimética, desviante e criativa: em busca da secundidade perdida. deSignis, Paris, n. 32, p. 49-61, 2020.

POMPEU, Bruno. De onde veio, onde está e para onde vai a publicidade? Barueri: Estação das Letras e Cores, 2021.

SANTAELLA, Lucia. Temas e dilemas do pós-digital: a voz da política. São Paulo: Paulus, 2016.

TRINDADE, Eneus. Das mediações comunicacionais à mediação comunicacional numérica no consumo: uma tendência para a pesquisa. PRÓ-PESQ PP – ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES EM PUBLICIDADE E PROPAGANDA, 9., 2018, São Paulo. Anais […]. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2018.

TRINDADE, Eneus; PEREZ, Clotilde. Consumo midiáticos e consumo midiatizado: aproximações e diferenças. Uma contribuição teórico-metodológica. In: LUVIZOTTO, Caroline Kraus; LOSNAK, Célio José; ROTHBERG, Danilo (org.). Mídia e sociedade em transformação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2016. p. 13-27.

TRINDADE, Eneus; PEREZ, Clotilde. O consumidor entre mediações e midiatização. Revista FAMECOS, Porto Alegre, v. 26, n. 2, 2019.

TRINDADE, Eneus; PEREZ, Clotilde. Os rituais de consumo como dispositivos midiáticos para a construção de vínculos entre marcas e consumidores. ALCEU, São Paulo, v. 15, n. 29, p. 157-171, 2014.

TURNER, Victor W. O processo ritual: estrutura e antiestrutura. Trad. Nancy Campi de Castro. Petrópolis: Vozes, 1974.

VAN GENNEP, Arnold. The rites of passage. London: Routledge & Kegan Paul, 1960.

VINCK, Dominique. Humanités numériques: la culture face aux nouvelles technologies. Paris: Le Cavalier Bleu, 2016.

ZUBOFF, Shoshana. A era do capitalismo de vigilância: a luta por um futuro humano na nova fronteira do poder. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2020.

Published

2022-12-27

How to Cite

The algorithmic mediation in cosumerism rituals and the programed creativity in sneaker culture. Signos do Consumo, [S. l.], v. 14, n. 2, p. e204299, 2022. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v14i2e204299. Disponível em: https://revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/204299.. Acesso em: 6 jul. 2024.