The denunciation of domestic violence against women in circulation from advertising

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v14i2e204889

Keywords:

Social advertising, Domestic violence, Denunciation

Abstract

The article has the domestic violence against women as its theme, with a focus on the denunciation, and aims to identify the potential of the treatment given to the denunciation in the composition of social campaigns about domestic violence against women. To do so, reflections on the politics of pity and on the denunciation, according to Boltanski, and on the role of women in the constitution of the family in the Brazilian social context are presented. Then, the analysis of an advertising piece, from the perspective of Peircean semiotics, is carried out. The results are relevant both for the production in social advertising, for adding a new point of view to the denunciation, and for the resizing of public politics regarding domestic violence.

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Author Biographies

  • Alex Sandro Benetti Dias, Universidade de Sorocaba

    Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura da Universidade de Sorocaba, Sorocaba, SP

  • Maria Ogécia Drigo, Universidade de Sorocaba

    Doutora em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), com pós-doutorado pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP) e docente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Sorocaba.

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Published

2022-12-27

How to Cite

DIAS, Alex Sandro Benetti; DRIGO, Maria Ogécia. The denunciation of domestic violence against women in circulation from advertising. Signos do Consumo, [S. l.], v. 14, n. 2, p. e204889, 2022. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v14i2e204889. Disponível em: https://revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/204889.. Acesso em: 21 dec. 2024.