Internet of things as media: perspectives and challenges for communication and advertisement design

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v15i1e210974

Keywords:

Design, Internet of Things, Design Science Research, Communication, Media

Abstract

This research has communication, design, and internet of things as its theme and the graphic interface of interactive advertisement for internet of things as its object. The general objective of this study is to evaluate internet of things as media from a design perspective. Our guiding question concerns the aesthetic regimes of interaction within the internet of things. From a theoretical point of view, this research uses the assumptions of the revised Medium Theory. From a methodological point of view, this study was guided by the ideas of Design Science Research. This methodology aims to solve and understand complex problems and build and evaluate artifacts. Within this scope, we used exploratory research, users’ experiences, and prototype creation and testing to investigate perspectives and obstacles to internet of things as a media for interactive advertisements. Thus, we seek to integrate the interpretation of the phenomenon from the point of view of communication and data science from the point of view of the internet of things. Results can contribute to prescriptions for graphic design of advertisements aimed at responsible consumption.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Everaldo Pereira, Instituto Mauá de Tecnologia

    Doutorando em Comunicação Social, linha de Pesquisa em Comunicação Institucional e Mercadológica, Mestre em Comunicação Social, linha de pesquisa em Processos Comunicacionais, Comunicação de Mercado, especialista em Planejamento, Bacharel em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo, Professor do Instituto Mauá de Tecnologia e da Universidade Nove de Julho, pesquisador associado ao Intercom - Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, com experiência nas áreas de Planejamento, Design e Comunicação.

  • Ana Paula Scabello Mello, Instituto Mauá de Tecnologia

    Doutora em Design pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (USP). Docente no curso de Design do Instituto Mauá de Tecnologia.

References

AKSU, Hydayet; BABUN, Leonardo; CONTI, Mauro; TOLOMEI, Gabriele et al. Advertising in the IoT Era: Vision and Challenges. Department of Electrical and Computer Engineering Florida International University, Miami, FL, USA. Recurso digital. arXiv, v1, 31 Jan 2018. ISSN 1802.04102. Disponível em https://arxiv.org/abs/1802.04102. Acesso em 20 jan. 2022

ALMEIDA, Rodrigo Lucas Amora. CHASE: checklist para avaliação da experiência do usuário em ambientes de internet das coisas. Dissertação (Mestrado em Ciências da Computação) – Programa da Pós-Graduação em Ciências da Computação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.

AMAZON, Console de Desenvolvedor Alexa. Disponível em https://developer.amazon.com/ alexa/console/ask. Acesso em 17.04.2023.

AMAZON lança anúncios interativos para a Alexa. New Voice.ai. Rio de Janeiro. 29 out. 2021. Amazon Alexa. Disponível em https://newvoice.ai/2021/10/29/amazon-lanca-anuncios-interativos-para-a-alexa/ Acesso em 07 ago. 2022.

COOPER, Alan. The inmates are running the asylum: Why High Tech Products Drive Us Crazy and How to Restore the Sanity. Indianapolis: Sams – Pearson Education, 1999.

DRESCH, Aline. Design Science Research: Método de Pesquisa para Avanço da Ciência e Tecnologia. Porto Alegre: Bookman, 2015.

FLUSSER, Vilém. Comunicologia: reflexões sobre o futuro: as conferências de Bochum. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

GARNER, Steve.; MCDONAGH-PHILIP, Diana. Problem interpretation and resolution via visual stimuli: the use of ‘mood boards’ in design education. The Journal of Art and Design Education, v. 20, n. 1, p.57-64, 2001

GLOBAL Smart Speaker Shipments Declined 5% in 1Q22 Amid Disruption from War and a Resurgent COVID Virus. Business Wire. San Francisco, California, 6 jun. 2022. Disponível em https://news.strategyanalytics.com/press-releases/press-release-details/2022/Strategy-Analytics-Global-Smart-Speaker-Shipments-Declined-5-in-1Q22-Amid-Disruption-from-War-and-a-Resurgent-COVID-Virus/default.aspx Acesso em 07 ago. 2022.

HABERMAS, Jürgen. Teoria do agir comunicativo: sobre a crítica da razão funcionalista. vol. 2. São Paulo: WMP Martins Fontes, 2012.

HASSENZAHL, Marc. The hedonic/pragmatic model of user experience. Towards a UX manifesto. [s.l.], v. 10, p.10-14, 2007.

INNIS, Harold A. O viés da comunicação. Petrópolis : Vozes, 2011. 352p.

MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 1969.

MELLO, Ana Paula Scabello; PEREIRA, Everaldo; CORRÊA, José Antônio; MELLITO, Marcela Amaro. Design, comunicação e IoT: desafios na avaliação de UX de anúncios interativos com interfaces visuais. In: Congresso Brasileiro de Ergonomia da ABERGO. São José dos Campos, 2022. Anais.... Disponível em: https//www.even3.com.br/anais/abergo2022/538673-DESIGN-COMUNICACAO-E-IOT--DESAFIOS-NA-AVALIACAO-DE-UX-DE-ANUNCIOS-INTERATIVOS-COM-INTERFACES-VISUAIS. Acesso em: 23 jun. 2023.

PEREIRA, Everaldo; MELLO, Ana Paula Scabello; CORRÊA, José Antônio; MELLITO, Marcela Amaro.. Comunicação, design e tecnologia: perspectivas e desafios da IoT como mídia para anúncios interativos. In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação da Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 45., 2022, João Pessoa. Anais […]. Paraíba. UFPB, 2022. Edição digital ISSN: 2175-4683.

ROWLAND, Claire; GOODMAN, Elizabeth; CHARLIER, Martin; LUI, Alfred; LIGHT, Ann. Designing connected products: ux for the consumer internet of things. Sebastopol: O’Reilly Media, 2015. 726 p.

RÜDIGER, Francisco. As teorias da comunicação. Porto Alegre: Penso, 2011.

VÄÄNÄNEN-VAINIO-MATTILA, Kaisa; ROTO, Virpi; HASSENZAHL, Marc. Towards practical user experience evaluation methods. Meaningful measures: Valid useful user experience measurement (VUUM), [s.l.], p. 19-22, 2008.

WIENER, Norbert. Cibernética e sociedade: o uso humano de seres humanos. S. Paulo: Cultrix, 1993.

WINCK, João Baptista. A promessa do audiovisual interativo. TransInformação, Campinas, v. 19, n.3, p. 279-288, set/dez. 2007.

Published

2023-07-26

How to Cite

Internet of things as media: perspectives and challenges for communication and advertisement design. Signos do Consumo, [S. l.], v. 15, n. 1, p. e210974, 2023. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v15i1e210974. Disponível em: https://revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/210974.. Acesso em: 5 jul. 2024.