Projection, representation and rationality: analysis of the reception of low-income consumers to advertisements using characters and real people
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v15i2e217877Keywords:
Low-income consumer, Advertising persuasion, Characters, Archetypes, Focus groupAbstract
This article investigates the reception and acceptance of advertising messages that use "characters" (animated and human) and "real people" to reach low-income consumers. To do this, we conducted a reception study through three focus groups in the Northeast, Midwest, and South regions of Brazil, with men and women enrolled in the "Cadastro Único" of the Federal Government, a system that groups families characterized by this income profile. The research was grounded in the sociocultural perspective, in which communication is conceived as a complex cultural process, and the audience is recognized as a meaning producer. The results point to the levels of effectiveness of the formats to persuade and engage this specific target, as well as lessons that can guide the future application of similar formats.
Downloads
References
CAMPBELL, Joseph. O Poder do Mito. São Paulo: Palas Athena, 1991.
CIALDINI, Robert. As armas da persuasão. Trad. Ivo Korytowski; Rio de Janeiro: Sextante, 2012.
GONDIM, Sônia. Maria Guedes. Grupos focais como técnica de investigação qualitativa: desafios metodológicos. Paidéia (Ribeirão Preto), v. 12, n. 24, p. 149–161, 2002.
DIREITO, Denise; KOGA, Natália; LICIO, Elaine. (Des)mobilização de capacidades na instrumentação de políticas: o caso do Cadastro Único para programas sociais. In: Gomide AA, Sá e Silva MM, Leopoldi MA, organizadores. Desmonte e reconfiguração de políticas públicas (2016-2022). Brasília: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada/Rio de Janeiro: Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia em Políticas Públicas, Estratégias e Desenvolvimento; 2023. p. 45-74.
ECO, Umberto. Apocalípticos e integrados. São Paulo: Perspectiva, 1970.
ESCOSTEGUY, Ana Carolina. Notas para um estado da arte sobre os estudos brasileiros de recepção nos anos 90. In MACHADO, J.; LEMOS, A.; SÁ, S. (Orgs.). Mídia.BR. Porto Alegre: Sulina, 2004. p. 130 -144.
GIDDENS, Anthony. Sociología. 4. ed. Madrid: Alianza, 2002.
JUNG, Carl Gustav. Arquétipos e o inconsciente coletivo. Petrópolis: Vozes, 2002.
JUNG, Carl Gustav. Psicologia e Religião. Petrópolis: Vozes, 1999.
LAPLANCHE, Jean. e PONTALIS, Jean-Bertrand. Vocabulário da Psicanálise. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
LIMA, Gabriela. Os Arquétipos e a Bússola Cognitiva. Curitiba: Appris, 2019.
LIPOVETSKY, Gilles. A Felicidade Paradoxal: Ensaio sobre a sociedade de hiperconsumo. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
MARK, Margaret; PEARSON, Carol. O Herói e o Fora da Lei. São Paulo: Cultrix, 2001.
SEBRAMM, Luanda. Estudos literários e práticas de recepção midiática. Revista Contracampo, n. 18. Comunicação e Literatura, 2008.
MARTINS, Zeca. Sobre os critérios de classificação socioeconômica. Webinsider Outrolado_, São Paulo, 20 set. 2006. Disponível em: < https://webinsider.com.br/2006/09/20/sobre-os-criterios-de-classificacao-socioeconomica/> Acesso em: 15 ago. 2023.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A Ideologia Alemã. 3.ed. Tradução: Luís Claudio de Castro e Costa. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
MATTOSO, Letícia; MOURA, Luciana. A publicidade televisiva de alimentos direcionada ao público infantil e sua relação com a legislação. Anais... do XXIV Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sudeste, realizado de 3 a 5 de junho de 2019.
MORGAN, David. Focus group as qualitative research. Qualitative Research Methods Series. 16. London: Sage Publications, 1997.
NETO, Otávio; MOREIRA, Marcelo; SUCENA, Luiz. Grupos Focais e Pesquisa Social Qualitativa: o debate orientado como técnica de investigação. Anais... XIII Encontro da Associação Brasileira de Estudos Populacionais. Nov., 2002.
RANDAZZO, Sal. A criação de mitos na publicidade: como os publicitários usam o poder do mito e do simbolismo para criar marcas de sucesso. Rio de Janeiro: Rocco, 1996.
SLAVUTZKY, Abrão. O humor abre Portas. In: O Humor Abre Corações. E Bolsos. Rio de Janeiro: Negócio, 2003, p. 63-69.
TRINDADE, Eneus. Recepção publicitária e práticas de consumo. Revista Fronteiras, estudos midiáticos X(2): 73-80, mai/ago 2008.
VEIGA, Luciana; GONDIM, Sônia. A utilização de métodos qualitativos na Ciência Política e no Marketing Político. Opinião Pública, v. 7, n. 1, p. 1–15, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Karla Macena Patriota, LIMA, Gabriela

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons BY-NC-SA License.