Barbie’s Advertising Ecology: the color pink as a mediatized chromatic sign and the meta-consumption of a brand

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v15i2e219022

Keywords:

Barbie, Brand, Pink, Cinema, Advertising

Abstract

In the context of the release of the film Barbie, which has generated great debates, including in the academic field, we start from the following question: how can the film be understood as an advertising resource and to what extent is it an expression of the centrality of consumption in contemporary agendas and imagination? In summary, our goal is to understand the production of meanings constructed by the film. As a methodology, the bibliographic review and the analysis of the advertising expressions of the movie in physical and digital media and outside of them were used, as well as semiotic analysis of the film to support the understanding of the advertising ecology. As a result, the centrality of the color pink is verified, as a qualitative sign of high complexity, capable of visually expressing different aspects implied in the film; and the ambiguous nature of the production, mixing advertising and cinematographic aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Clotilde Perez, Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil

    Professora titular de semiótica e publicidade da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Bolsista Produtividade do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Ciências da Comunicação (PPGCom) ECA USP. Líder do Grupo de Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo (GESC3). Vice-presidente da Federación Latinoamericana de Semiótica (FELS).

  • Bruno Pompeu, Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil

    Professor de Publicidade e Propaganda da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Coordenador do curso de Publicidade e Propaganda. Pesquisador do Grupo de Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo (GESC3). Doutor e Mestre em Ciências da Comunicação pela USP.

  • Diego Freire, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

    Graduando em Publicidade e Propaganda pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Pesquisador júnior do Grupo de Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo (GESC3).

References

AMORIM, Eliã Siméia Martins dos Santos; SILVA, Elis Rejane Santana da; ROSA, Jéssica; PEREZ, Clotilde. O princípio do prazer: o hiperconsumo como escape em tempos de modernidade líquida. Signos do Consumo, São Paulo, v. 10, n. 2, p. 70-78, 2018. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/144828. Acesso em: 28 set. 2023.

BARBIE. Direção: Greta Gerwig. Califórnia: Mattel, 2023. 1 rolo de flme (114 min), son., color.

BARROS, Lilian Ried Miller. A cor no processo criativo: um estudo sobre a Bauhaus e a teoria de Goethe. 2. ed. São Paulo: Senac, 2007.

CERETTA, Simone Beatriz; FROEMMING, Lurdes Marlene. Geração Z: compreendendo os hábitos de consumo da geração emergente. Revista do Mestrado em Administração da Universidade Potiguar, Natal, v. 3, n. 2, p. 15-24, 2011.

COUTINHO, Iluska. Leitura e análise da imagem. In: DUARTE, Jorge; BARROS, Antonio. Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2012.

COVALESKI, Rogério. Cinema e publicidade: intertextos e hibridismos. Rio de Janeiro: Confraria do Vento, 2015.

DE CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano. Petrópolis: Vozes, 1994.

DELEUZE, Gilles. Cinema 1: a imagem-movimento. São Paulo: Editora 34, 2018.

FARINA, Modesto; PEREZ, Clotilde; BASTOS, Dorinho. Psicodinâmica das cores em comunicação. 5. ed. São Paulo: Blücher, 2006.

FILME da Barbie abre nova era para o marketing no cinema. Meio & Mensagem, [s. l.], 20 jul. 2023. Mídia. Disponível em: https://www.meioemensagem.com.br/midia/como-a-barbie-pode-mudar-o-marketing-da-industria-do-cinema#:~:text=O%20filme%20Oppenheimer%2C%20que%20ser%C3%A1,impactando%20as%20previs%C3%B5es%20de%20bilheteria. Acesso em: 8 set. 2023.

FLUSSER, Vilém. O mundo codificado: por uma filosofia do design e da comunicação. São Paulo: Cosac & Naify, 2007

FRAGUITO, Giovanna; MORATELLI, Valmir. O que precisa ser dito sobre o personagem Ken em ‘Barbie’. Veja, São Paulo, 26 jul. 2023. Disponível em: https://veja.abril.com.br/coluna/veja-gente/o-que-precisa-ser-dito-sobre-o-personagem-ken-em-barbie. Acesso em: 30 set. 2023.

HAWKINS, Eleanor. Barbie Marketing Mania. Axios Communications, [s. l.], 6 de jul. 2023. Economy & Business. Disponível em: https://www.axios.com/2023/07/06/barbie-movie-marketing-power. Acesso em: 8 set. 2023.

HELLER, Eva. A psicologia das cores: como as cores afetam a emoção e a razão. São Paulo: Gustavo Gili, 2013.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2009.

JENKINS, Henry. Cultura da conexão: criando valor e significado por meio da mídia programável. São Paulo: Aleph, 2014.

LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

LUPETTI, Marcélia. Planejamento de comunicação. São Paulo: Futura, 2000.

MILLER, Cameron. Barbie Movie Boosts: How The Barbie Movie Redefined Brand Marketing. DigitalMarketer, [s. l.], 24 jul. 2023. Blog. Disponível em: https://www.digitalmarketer.com/blog/barbie-movie-redefined-brand-marketing/. Acesso em: 8 set. 2023.

PASTOUREAU, Michel. Dicionário das cores do nosso tempo: simbólica e sociedade. Lisboa: Estampa, 1997.

PEREZ, Clotilde. Signos da marca: expressividade e sensorialidade. 2. ed. São Paulo: Cengage, 2017.

PEREZ, Clotilde. Ecossistema publicitário: o crescimento sígnico da publicidade. 2016, Anais. São Paulo: Intercom, 2016.

PEREZ, Clotilde; TRINDADE, Eneus. Consumo midiático: youtubers e suas milhões de visualizações: como explicar. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 26., 2017, São Paulo. Anais […]. São Paulo: Faculdade Cásper Libero, 2017.

POMPEU, Bruno; SATO, Silvio. Publicidade contemporânea e semiótica peirceana: uma proposta metodológica. Matrizes. São Paulo. No prelo.

ROCHA, Everardo; PEREIRA, Cláudia (org.). Cultura e imaginação publicitária. Rio de Janeiro: Mauad X, 2013.

RUBIN, Rebecca. Inside ‘Barbie’s’ Pink Publicity Machine: How Warner Bros. Pulled Off the Marketing Campaign of the Year. Variety, [s. l.], 23 jul. 2023. Film. Disponível em: https://variety.com/2023/film/box-office/barbie-marketing-campaign-explained-warner-bros-1235677922/. Acesso em: 8 set. 2023.

SANTAELLA, Lucia. Leitura de imagens. São Paulo: Melhoramentos, 2012.

SANTAELLA, Lucia. Semiótica aplicada. São Paulo: Thomson, 2004.

SCHNEIDER, Amanda. Filme da Barbie impulsiona produtos e retoma tendência Barbiecore. Meio & Mensagem, [s. l.], 7 jul. 2023. Marketing. Disponível em: https://www.meioemensagem.com.br/marketing/filme-barbie-barbiecore. Acesso em: 8 set. 2023.

SCOLARI, Carlos Alberto. Narrativas transmídias: consumidores implícitos, mundos narrativos e branding na produção da mídia contemporânea. Parágrafo, São Paulo, v. 1, n. 3, p. 7-19, 2015.

STEEL, Jon. A arte do planejamento: verdades, mentiras e propaganda. Rio de Janeiro: Elsevier, 2006.

STUMPF, Ida Regina. Pesquisa bibliográfica. In: DUARTE, Jorge; BARROS, Antonio. Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2012.

TUNGATE, Mark. A história da propaganda mundial. São Paulo: Cultrix, 2009.

Published

2023-12-27

How to Cite

Barbie’s Advertising Ecology: the color pink as a mediatized chromatic sign and the meta-consumption of a brand. Signos do Consumo, [S. l.], v. 15, n. 2, p. e219022, 2023. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v15i2e219022. Disponível em: https://revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/219022.. Acesso em: 11 may. 2024.