Benjamin Button Effect: the figure of elderly in the identity representation of contemporary brands

Authors

  • Flavia Igliori Gonsales Business School São Paulo
  • Sandra Souza Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v5i1p50-69

Keywords:

brand identity, graphic symbol, redesign, elderly, rejuvenation

Abstract

Besides identifying and differentiating goods and services, contemporary brands are able to establish affective links with stakeholders. In the visual realm, brands manifest their identity through a myriad of expressive elements, among them the nominative (logotype) and the symbolic (symbol, color and graphic) visual identifiers. In this article, we examine four popular brands, with decades of existence, that use the figure of an elderly as the symbolic element of identity, which has been through successive redesigns in order to rejuvenate the brand image - a process that can be termed as Benjamin Button effect (BB effect).

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Author Biographies

  • Flavia Igliori Gonsales, Business School São Paulo

    Graduada e Mestre em Arquitetura e Urbanismo pela FAU-USP, especialista em Gestão de Projetos Culturais pelo Celacc (ECA-USP). É professora de gestão de marcas em cursos de pós graduação da BSP - Business School São Paulo.

  • Sandra Souza, Universidade de São Paulo
    Livre-docente em Ciências da Comunicação pela ECA USP onde atua como docente e pesquisadora desde 1981, no curso de Comunicação Social, habilitação Propaganda e Publicidade. Lidera o GEIC, Grupo de Estudos da Imagem em Comunicação, e integra a Comissão de Estudo Especial da ABNT-CEE168 para Símbolos Gráficos.

Published

2013-06-21

How to Cite

Benjamin Button Effect: the figure of elderly in the identity representation of contemporary brands. Signos do Consumo, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 50–69, 2013. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v5i1p50-69. Disponível em: https://revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/70464.. Acesso em: 4 jul. 2024.