Gender relations and consumption in brahma’s advertising of 2010 world cup

Authors

  • Camila Augusta Alves Pereira Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Fausto Amaro Universidade Estadual do Rio de Janeiro
  • Fábio Grotz Universidade Estadual do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v5i2p170-186

Keywords:

gender, advertising, identity, Brahma

Abstract

This article articulated three moments. First, we make an overview of gender studies, introducing some questions for the understanding of this subject. Then, we propose some reflections on the dialogue between advertising, gender and sport. Finally, we have the empirical analysis itself, where we noted constructions of gender and markings of a supposedly hegemonic national identity present in the two chosen commercials of Brahma (Order List and Brief).

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Author Biographies

  • Camila Augusta Alves Pereira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro
    Mestre em Comunicação Social pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, na linha de pesquisa Cultura de Massa, Cidade e Representação Social. Estuda idolatria, representação, identidade e publicidade em Copas do Mundo de Futebol. Membro do Grupo de Pesquisa Esporte e Cultura (FCS/UERJ), cadastrado no CNPQ.
  • Fausto Amaro, Universidade Estadual do Rio de Janeiro
    Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Uerj, na linha de pesquisa Cultura de Massa, Cidade e Representação Social, com bolsa da Capes. Membro do Grupo de Pesquisa Esporte e Cultura (FCS/UERJ), cadastrado no CNPQ.
  • Fábio Grotz, Universidade Estadual do Rio de Janeiro
    Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Uerj, na linha de pesquisa Cultura de Massa, Cidade e Representação Social, com bolsa Faperj. Especializado em Gênero e Sexualidade pelo Instituto de Medicina Social (IMS/Uerj).

Published

2013-12-19

How to Cite

PEREIRA, Camila Augusta Alves; AMARO, Fausto; GROTZ, Fábio. Gender relations and consumption in brahma’s advertising of 2010 world cup. Signos do Consumo, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 170–186, 2013. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v5i2p170-186. Disponível em: https://revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/76355.. Acesso em: 21 dec. 2024.