Consumption and non consumption: flashes of a discussion

Authors

  • João Anzanello Carrascoza Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v12i2p106-114

Keywords:

Consumption, Communication, Literature, Speech

Abstract

In the last decades, the classical conception of consumption - the act of acquiring commodities - has expanded from the reflections of scholars from different areas, such as philosophers, anthropologists and sociologists, and is now understood as a complex socio-cultural phenomenon. In this article, we aim to discuss epistemological aspects of consumption and, equally, the non-consumption of goods (material and symbolic), from the short story A temporary question, by the English writer Jhumpa Lahiri, using for this reason elements of literary theory and the precepts of French Speech Analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • João Anzanello Carrascoza, Universidade de São Paulo

    João Anzanello Carrascoza é professor da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, onde fez mestrado e doutorado em Ciências da Comunicação. É docente também do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas do Consumo da ESPM-SP. Autor de obras sobre criação e redação em propaganda como “A evolução do texto publicitário”, “Redação publicitária”, “Razão e sensibilidade no texto publicitário” e “Do caos à criação publicitária”, entre outras.

     

Published

2020-12-30

How to Cite

Consumption and non consumption: flashes of a discussion . Signos do Consumo, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 106–114, 2020. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v12i2p106-114. Disponível em: https://revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/170751.. Acesso em: 17 jul. 2024.