Metamorphoses of a university: USP students between 2000 and 2020

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2024.222323

Keywords:

Educational inequalities, Public higher education, Democratization of higher education, Affirmative actions, University of São Paulo

Abstract

Following the end of the authoritarian regime and the increase in elementary and secondary
education in the 1990s, there was a rise in demands for broader access to higher education and for public universities to become more inclusive to historically  underrepresented groups. This article explores how USP responded to them by discussing the expansion of recruitment and the adoption of affirmative actions and retention policies. Furthermore, we examine the changes in the composition of the student body. Our analysis highlights the gains, contradictions, and asymmetries that have emerged during this university’s recent  democratization process.

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Author Biographies

  • Ana Maria F. Almeida, Universidade Estadual de Campinas

    Professora titular da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas e Diretora Adjunta da Comissão Permanente para os Vestibulares (Comvest-Unicamp).

  • Graziela Serroni Perosa, Universidade de São Paulo

    Professora titular da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo, coordenadora do programa de pós-graduação em Estudos Culturais e pesquisadora principal do projeto Incasi2 Network.

  • Guilherme Lamana, Universidade de São Paulo

    Mestrando na área de Estado, Sociedade e Educação no programa de Educação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FE-USP).

  • Rafael Maia, Universidade Estadual de Campinas

    Professor livre-docente do Departamento de Estatística da Universidade Estadual de Campinas e Coordenador de Pesquisa na Comissão Permanente para os Vestibulares (Comvest-Unicamp).

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Published

2024-05-15

Issue

Section

Dossier - USP 90 years

How to Cite

Almeida, A. M. F., Serroni Perosa, G., Lamana, G. ., & Maia, R. (2024). Metamorphoses of a university: USP students between 2000 and 2020. Tempo Social, 36(1), 45-71. https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2024.222323