A question on the teaching of portuguese-speaking literatures: between the "Lusophone canon" and "Aesthetic-patriotic emotion"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/va.v0i33.141289

Keywords:

literatures in portuguese, national system, lusophone canon, school canon, intercultural pedagogy

Abstract

For many "memory entrepreneurs" in Portuguese-speaking countries, it is politically correct to declare that the common language works in our case, more so than in other cases where the European language is an official language, as a solid link based on a "history original". The Portuguese-speaking countries, when they "arrived" in the international arena, found blocks of solidarity, based on the most diverse elements, already constituted in a globalized and super-diverse world in which, paradoxically, the claim of difference is one of the most imposing brands. The following question arises: in the study of literature, how to "solve the question" of the nationality of writers who write in Portuguese? What to teach: literatures in Portuguese or "national literature", understood as "aesthetic-patriotic emotion" (José-Carlos Mainer)?

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Author Biography

  • Inocência Mata, Universidade de Lisboa-Centro de Estudos Comparatistas/ Universidade de Macau

    Professora da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa na área de Literaturas, Artes e Culturas. É doutora em Letras pela Universidade de Lisboa, com pós-doutoramento em Estudos Pós-coloniais (Postcolonial Studies, Identity, Ethnicity, and Globalization) pela Universidade de Califórnia, Berkeley e um estágio pós-doutoral em Estudos Pós-coloniais na London School of Economics. É investigadora do Centro de Estudos Comparatistas. Possui experiência na área de Letras (Outras Literaturas Vernáculas, Multiculturalismo e Dinâmicas Interculturais e, sobretudo, Estudos Pós-coloniais). As sua áreas de investigação são: história, memória, identidade; literaturas em português; relações estéticas entre literaturas em português. É membro da Associação Internacional de Literatura Comparada, da Association por L Étude des Literatures Africaines (sediada em França), da AFROLIC - Associação Internacional de Estudos Africanos (São Paulo) e da AILP-CSH Associação Internacional de Ciências Sociais e Humanas em Língua Portuguesa. Membro fundador da UNEAS União Nacional de Escritores e Artistas de São Tomé e Príncipe e Sócia Honorária da UEA Associação de Escritores Angolanos. Membro Correspondente da Academia das Ciências de Lisboa - Classe de Letras.

    Atualmente exerce funções transitórias como Professora Associada  no Departamento de Português da Faculdade de Artes e Humanidades da Universidade de Macau, de que é deputy head.

Published

2018-09-11

How to Cite

MATA, Inocência. A question on the teaching of portuguese-speaking literatures: between the "Lusophone canon" and "Aesthetic-patriotic emotion". Via Atlântica, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 409–420, 2018. DOI: 10.11606/va.v0i33.141289. Disponível em: https://revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/141289.. Acesso em: 21 dec. 2024.