Vestiges of courteous love and the figure of women in Alice Ruiz's poetry: medieval residuals in the classroomy

Authors

  • Marivaldo Omena Batista Universidade Federal da Paraíba
  • Renata Junqueira de Souza Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

DOI:

https://doi.org/10.11606/va.i39.174318

Keywords:

Alice Ruiz's poetry, Woman, Love, Teaching

Abstract

Alice Ruiz's poetics contemplates the figure of contemporary women as discursive axes, as well as including a critical stance on the theme of love. From a postmodern perspective, these themes are enhanced and reframed by a language that communicates an exchange of experiences and perspectives of the everyday world, that is, a set of social and affective practices that, according to Ornellas (2013, p134 ), “Immerses itself in the meshes of culture”. He still affirms that, the post-autonomous reader reads the world through poetry to appreciate and understand the multiplication of discursive territories. Thus, the contemporary subject welcomes the themes listed in Alice Ruiz's poetics from his aesthetic developments: lyric poem, experimental poem, haiku, comics and music. Indeed, our article seeks to analyze the vestiges of the medieval on the theme of courteous love and the elaboration of the figure of the woman in Alice Ruiz's poetry. The perception of these contents can potentialize, in the school environment, debates about cultural, historical and social issues in a literature that testifies to the condition of women. The studies around the Theory of Residuality, by Pontes (2011), the relations between literature and history, by Mignolo (2001) and by Literature authored by women, by Zolin (2009) favor a meaningful reading of the poetry written by Ruiz. Our methodology corresponds to bibliographic  and qualitative research, since it seeks to foster the methodological path for the mediation of poetry at school, as well as observing the reception of themes about women and love.

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Author Biographies

  • Marivaldo Omena Batista, Universidade Federal da Paraíba

    Doutorando na Universidade Federal da Paraíba (UFPB) na área de concentração Literatura, Teoria e Crítica, na linha de Leituras Literárias. É Professor de Língua Portuguesa da Escola Municipal José Sérgio Veras (EMJSV Sertânia/PE) e docente do curso de Letras da Autarquia de Ensino Superior de Arcoverde (AESA Arcoverde/PE).

  • Renata Junqueira de Souza, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

    Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1987), mestrado em Linguística e Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1990), doutorado em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2000) e é livre-docente pela mesma Instituição (2012) no conjunto das disciplinas Conteúdos, Metodologia e Prática de Ensino de Língua Portuguesa I e II e Leitura, Literatura e Interpretação de Textos no Processo de Formação de Professores.. Atualmente é professor visitante da Universidade do Minho e professor assistente doutor da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: leitura, formação de leitores, literatura infantil, literatura e formação de professores, estratégias de leitura.

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Published

2021-09-20

Issue

Section

Dossiê 39: Literatura, feminismos e história: imbricações possíveis

How to Cite

BATISTA, Marivaldo Omena; SOUZA, Renata Junqueira de. Vestiges of courteous love and the figure of women in Alice Ruiz’s poetry: medieval residuals in the classroomy. Via Atlântica, São Paulo, v. 22, n. 1, p. 162–194, 2021. DOI: 10.11606/va.i39.174318. Disponível em: https://revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/174318.. Acesso em: 3 jun. 2024.