Everyday life and history on the perspective of women in Ana Paula Tavares poetry
DOI:
https://doi.org/10.11606/va.i39.180957Keywords:
Angolan poetry, Ana Paula Tavares, Feminisms, Everyday life and historyAbstract
Poesia angolana, Ana Paula Tavares, feminismos, cotidiano e história
Abstract: Ana Paula Tavares’s poetry, though resonating local cultures and their connection with female reality, also conjure a wider sensibility that can be matched with what Agnes Heller refers as generic-human. In order to understand these references in their complex dialectical relations with every aspect of a heterogeneous social reality, it should be noted that generic-human is often configured as a historical-social product with an specific location and influenced by history, geography, gender, class and other particular conditions experienced by the women portrayed in Tavares' poems.
Downloads
References
BAKARE-YUSUF, Bibi. Rethinking diasporicity: embodiment, emotion, and the displaced origin. African And Black Diaspora: An International Journal, [S.L.], v. 1, n. 2, p. 147-158, jul. 2008. Informa UK Limited. http://dx.doi.org/10.1080/17528630802224056.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. Introdução e tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2018.
BOSI, Alfredo. Fenomenologia do Olhar. In. NOVAES, Adalto. O olhar. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.
CARVALHO, Ruy Duarte de. Aviso à navegação: olhar sucinto e preliminar sobre os pastores kuvale da província do Namibe com um relance sobre as outras sociedadeas agropastoris do sudoeste de Angola. Maputo: INALD - Instituto Nacional do Livro e do Disco, 1997.
ESTERMAN, Pe. Carlos. Etnografia do sudoeste de Angola. Vol. 2: Grupo étnico Nhaneca-Humbe. Lisboa : Junta de Investigações do Ultramar, 1957.
ESTERMAN, Pe. Carlos. Etnografia do sudoeste de Angola: o grupo herero. Lisboa: Junta de Investigações do Ultramar, 1961.
HAMPATÉ BÂ, Amadou. A Tradição Viva. In: KI-ZERBO, J. (Org). História Geral da África; Metodologia e pré-história da África. São Paulo: UNESCO, 2010.
HELLER, Agnes. O cotidiano e a história. São Paulo: Paz e Terra, 2016. Tradução de Carlos Nelson Coutinho e Leandro Konder.
LUKÁCS, Georg. Estetica. Barcelona: Ediciones Grijalbo, S. A., 1966. Traducción castellana Manuel Sacristán.
MELO, Rosa. Nyaneka-Nkhumbi: uma carapuça que não serve aos Handa, nem aos Nyaneka, nem aos Nkhumbi. Cadernos de Estudos Africanos, n. 7-8, 2005, p. 157-178.
MENEZES, Solival. Mamma Angola: sociedade e economia de um país nascente. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo/Fapesp, 2000.
RABELLO, Rosana Baú. Entre textos e contextos: a poesia e a crônica de Ana Paula Tavares. 2019. Tese (Doutorado em Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.
SABONETE, Fernando Wilson. Construção do Estado-Nação Angolana: relações inter-étnicas, Nhaneka-Humbe na guerra civil. 2010. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Antropologia, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2010.
TAVARES, Ana Paula. Amargos como os frutos (poesia reunida). Rio de Janeiro: Pallas, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Rosana Baú Rabello

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).