The Brand of Rio: tourism in documentaries about the city

Authors

  • Ricardo Ferreira Freitas Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Ana Teresa Gotardo Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Cristina Nunes Sant'anna Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2015.101687

Keywords:

Communication, memory, city, branding, mega events.

Abstract

The article is about the city of Rio de Janeiro as a brand, a memory, and a tourism center, approaching two foreign television documentaries about tourism: 1000 places to see before you die, from the United States, first aired on the TLC network in 2007, and based on a homonymous book; and Brazil with Michael Palin, broadcasted in 2012 by BBC. Both feature clichés about Brazil, and Rio de Janeiro as a city-commodity. From the same point of view, the city of Rio and the Rio brand are being redesigned, also influencing the production of content on the imaginary and memory, consolidating the classic tourist view.

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Author Biographies

  • Ricardo Ferreira Freitas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro
    Professor do Programa de Pós-graduação em Comunicação do Departamento de Relações Públicas da Universidade do Estado do Rio de Janeiro.
  • Ana Teresa Gotardo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro
    Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Estadual do Rio de Janeiro.
  • Cristina Nunes Sant'anna, Universidade do Estado do Rio de Janeiro
    Analista de marca do INPI. Pós-doutoranda em Comunicação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

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Published

2015-12-22

Issue

Section

Dossier

How to Cite

The Brand of Rio: tourism in documentaries about the city. RuMoRes, [S. l.], v. 9, n. 18, p. 5–24, 2015. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2015.101687. Disponível em: https://revistas.usp.br/Rumores/article/view/101687.. Acesso em: 25 jul. 2024.