Imagetic differences: thoughts on technique and symbol in the communication context

Authors

  • Eduardo Portanova Barros University of the Sinos Valley (Unisinos), Brazil.
  • Anelise Angeli De Carli Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), Brazil.
  • Danilo Fantinel Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), Brazil.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2016.103232

Keywords:

Image, imaginary, symbol, technique.

Abstract

The academic research concerning communication processes usually chooses contemporary visual culture products as objects. In order to contribute to a concentric approximation to the Image Study, this article aims to resume theoretical positions regarding the different concepts of “technical image” and “symbolic image”. By retrieving both Image and Imaginary Studies definitions, we observe the distinctions between these two image categories and also their eventual connections. On the other hand, we try to understand how these images present themselves and how they relate to the contemporary sociality, facing them as cause to the Communication Research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Eduardo Portanova Barros, University of the Sinos Valley (Unisinos), Brazil.
    Professor at teh PostGraduate Program in Social Sciences of the University of the Sinos Valley (Unisinos), Brazil. eduardoportanova@hotmail.com
  • Anelise Angeli De Carli, Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), Brazil.
    Master candidate at the PostGraduate Program in Communication and Information of the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), Brazil. anelisedecarli@gmail.com.
  • Danilo Fantinel, Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), Brazil.
    Master candidate at the PostGraduate Program in Communication and Information of the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), Brazil. danilo.fantinel@gmail.com.

References

BACHELARD, G. A epistemologia. Lisboa: Edições 70, 2010.

BACHELARD, G. A terra e os devaneios da vontade: ensaio sobre a imaginação das forças. São Paulo, Martins Fontes, 2001.

BACHELARD, G. O ar e os sonhos. São Paulo: Martins Fontes, 1990.

BAITELLO JR., N. A era da iconofagia: reflexões sobre imagem, comunicação, mídia e cultura. São Paulo: Paulus, 2014.

BARROS, A. T. M. P. O imaginário e a hipostasia da comunicação. In: Revista Comunicação, Mídia e Consumo, ESPM, v. 10, n. 29, set.-dez. 2013, p. 13-29.

BAZIN, A. “Ontologia da imagem fotográfica”. In: XAVIER, I. (org.). A experiência do cinema: antologia. Rio de Janeiro: Graal, 1983, p. 121-128.

BAZIN, A. What is cinema? V. 1. Los Angeles: University of California Press, 1984.

DEBORD, G. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

DEBRAY, R. Vida e morte da imagem: uma história do olhar no Ocidente. Petrópolis: Vozes, 1993.

DURAND, G. A imaginação simbólica. Lisboa: Edições 70, 1995.

DURAND, G. As estruturas antropológicas do imaginário: introdução à arquetipologia geral. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

DURAND, G. O imaginário: Ensaio acerca das ciências e da filosofia da imagem. Rio de Janeiro: Difel, 1998.

ELIADE, M. Imagens e símbolos: ensaio sobre o simbolismo mágico-religioso. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

FLUSSER, V. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma filosofia da fotografia. São Paulo: Annablume, 2011.

FLUSSER, V. O universo das imagens técnicas: Elogio da superficialidade. São Paulo: Annablume, 2008.

JUNG, C. G. O eu e o inconsciente. Petrópolis: Vozes, 1978.

JUNG, C. G. Os arquétipos e o inconsciente coletivo. Petrópolis: Vozes, 2002.

MACHADO, A. Pré-cinemas & pós-cinemas. Campinas, SP: Papirus, 1997.

MAFFESOLI, M. O tempo retorna: formas elementares da pós-modernidade. Rio de Janeiro: Forense, 2012.

MAFFESOLI, M. “Mediações simbólicas: a imagem como vínculo social”. In: MARTINS, F. M.; SILVA, J. M. (orgs.). Para navegar no século XXI. 3ª ed. Porto Alegre: Sulina/EdiPUCRS, 2003, p. 37-48.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Lisboa: Instituto Piaget, 1991.

MORIN, E. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

TEIXEIRA COELHO, J. Dicionário crítico de política cultural. São Paulo: Iluminuras, 1997.

VIRILIO, P. A máquina de visão. 2ª ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2002.

Published

2016-07-07

Issue

Section

Articles

How to Cite

Imagetic differences: thoughts on technique and symbol in the communication context. RuMoRes, [S. l.], v. 10, n. 19, p. 209–226, 2016. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2016.103232. Disponível em: https://revistas.usp.br/Rumores/article/view/103232.. Acesso em: 5 jul. 2024.