Language and ideology in magazine journalism: the discourses of Veja on the 1999 and 2015 crisis
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2016.106961Keywords:
Communication, discourse, ideology, Veja magazine, journalism.Abstract
This article proposes an analysis of the discourses constructed by Veja magazine on the economic crisis faced by Brazil. Two issues were selected for this study: from January 1999, the beginning of the second term of president Fernando Henrique Cardoso, and March 2015, the first year of president Dilma Rousseff, who was also re-elected. As a theoretical framework, we use authors connected to studies of language, such as Charaudeau, Bakhtin, Baccega, Lippmann and Lonardoni. The analysis shows that the adopted discursive strategies unveil the ideological nuances of the magazine, established through a complex contract of communication with the audience.
Downloads
References
ALCÂNTARA, E. O Brasil piscou. Veja, São Paulo, ed. 1581, ano 32, nº 3, jan. 1999.
BACCEGA, M. A. Palavra e discurso: história e literatura. São Paulo: Ática, 2007.
______. O estereótipo e as diversidades. Revista Comunicação & Educação. São Paulo. Nº 13, set./dez. 1998.
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1988.
BARROS, M.; PEREIRA, D. E o governo mal começou... Veja, São Paulo, ed. 2417, ano 48, nº 11, mar. 2015.
BOSI, E. O tempo vivo da memória: ensaios de psicologia social. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.
CHARAUDEAU, P. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto, 2007.
FILHO, E. Ele está abatido. Veja, São Paulo, ed. 1581, ano 32, nº 3, jan. 1999.
GUANDALINI, G. Como o Brasil foi pro buraco. Veja, São Paulo, ed. 2417, ano 48, nº 11, mar. 2015.
LIMA, S. L. L. Comunicação e época. São Paulo: Plêiade, 2014.
LIPPMANN, W. Estereótipos. In: STEINBERG, Charles (org.). Meios de Comunicação de Massa. São Paulo: Cultrix, 1996.
LONARDONI, M. O discurso da ascensão, auge e queda de Antonio Palocci, na ótica das capas de Veja. In: NAVARRO, Pedro (org.). Estudos do texto e do discurso: mapeando conceitos e métodos. São Carlos: Claraluz, 2006.
ORLANDI, E. P. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 2003. 5ª ed.
SCHAFF, A. Linguagem, conhecimento e cultura. In: Linguagem e conhecimento. Coimbra: Almedina, 1971.
______. Lenguaje y acción humana. In: Ensayos sobre filosofía del lenguaje. Barcelona: Editorial Ariel, 1978.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Declaro a total e irrestrita cessão de direitos autorais sobre o texto enviado para publicação na Rumores – Revista Online de Comunicação, Linguagem e Mídias. Entendo que o conteúdo do artigo é de minha inteira responsabilidade, inclusive cabendo a mim a apresentação de permissão para uso de imagens, ilustrações, tabelas, gráficos de terceiros que, porventura, venham a integrá-lo.