Post-modernity, entertainment and media consumption: the intertextual narrative Bad blood

Authors

  • Beatriz Braga Bezerra Superior School of Advertising and Marketing (ESPM), Brazil.
  • Rogério Covaleski Federal University of Pernambuco (UFPE), Brazil.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2016.109269

Keywords:

Post-modernity, entertainment, media consumption, intertextuality, video clip.

Abstract

Based on the concepts of dialogism, intertextuality and allusionism on the use of other texts in speeches and entertainment content, this article aims to analyze such contemporary narratives ascertaining the relevance of the inserted references due to the possible cultural repertoire of the artist’s audience target. To achieve this goal, we will investigate Taylor Swift’s video clip Bad blood, highlighting and reflecting about the intertextual plots of this narrative.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Beatriz Braga Bezerra, Superior School of Advertising and Marketing (ESPM), Brazil.
    PhD candidate at the PostGratuate Program in Communication and Consumption Practices of the Superior School of Advertising and Marketing (ESPM), Brazil. beatriz.braga@hotmail.com.
  • Rogério Covaleski, Federal University of Pernambuco (UFPE), Brazil.
    Professor at the PostGratuate Program in Communication of the Federal University of Pernambuco (UFPE), Brazil. rogerio@covaleski.com.br.

References

AUMONT, Jacques et al. A estética do filme. São Paulo: Pairus, 1995.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

CARROLL, Noël. Interpreting the Movie Image. Cambridge University Press: United Kingdom, 1998.

CAUDURO, Flávio. Pós-modernidade e hibridações visuais. Revista Em Questão: Porto Alegre, n.2, v.13, p.273-282, dez. 2007.

CONNOR, Steve. Cultura pós-moderna: introdução às teorias do contemporâneo. São Paulo: Edições Loyola, 1992.

COVALESKI, Rogério. Cinema e Publicidade: intertextualidades e hibridizações. Rio de Janeiro: Confraria do Vento, 2015.

DIAS, Eduardo. Branded content e videoclipe: o entretenimento como plataforma para interfaces artístico-mercadológicas. Trabalho apresentado no XII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Nordeste. Natal, julho de 2015.

ECO, Umberto. Ironia Intertextual e Níveis de Leitura. In: _______. Ensaios sobre a literatura. Rio de Janeiro: Record, 2003.

______. Obra Aberta. São Paulo: Perspectiva, 2003.

FIORIN, José Luiz. Introdução ao pensamento de Bakthin. São Paulo: Ática, 2008.

GARCÍA CANCLINI, Néstor. Culturas híbridas. São Paulo: Edusp, 2011.

GENETTE, Gérard. Fronteiras da narrativa. In: BARTHES, Roland. et al. Análise estrutural da narrativa. Tradução de Maria Zélia Barbosa Pinto. 7.ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

JANOTTI JÚNIOR, Jeder; SOARES, Thiago. O videoclipe como extensão da canção: apontamentos para análise. Revista Galáxia, n. 15, p. 91-108, jun. 2008.

JOZEF, Bella. O espaço da paródia, o problema da intertextualidade e a carnavalização. In: Revista Tempo Brasileiro, n. 62, p. 53-70, set. 1980.

KAPLAN, E. Ann. Rocking around the clock: music television, post-modernism and consumer culture. Londres e Nova York: Meuthuen, 1987.

KRISTEVA, Julia. Introdução à semanálise. São Paulo: Perspectiva, 1974.

MAINGUENEAU, Dominique. Análise de textos de comunicação. São Paulo: Cortez, 2011.

SANTAELLA, Lucia. Estéticas: de Platão a Pierce. São Paulo: Experimento, 1994.

SOURIAU, Étienne (Orgs.) L’univers filmique. Paris: Flammarion Éditeur, 1953.

Published

2016-07-07

Issue

Section

Articles

How to Cite

Post-modernity, entertainment and media consumption: the intertextual narrative Bad blood. RuMoRes, [S. l.], v. 10, n. 19, p. 190–208, 2016. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2016.109269. Disponível em: https://revistas.usp.br/Rumores/article/view/109269.. Acesso em: 5 jul. 2024.