Color and cultural construction
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2016.111850Keywords:
Color psychology, social media, national symbols, national politics.Abstract
Historically, color has always had a role of ideological significance. Therefore, it is appropriate a study of its representation, in a moment when partisan events urge on the streets – often in social networks demonstrations. The proposal is to study the origin and the psychodynamics of colors; color as ideological representation; the colors used as symbols of either patriotism or totalitarianism. In addition, it analyzes the construction of a cultural discourse through color, reflecting on how the blue-yellow-green became a representative chameleonic conjunction of every political rally. As a final note, it reflects on to whom the colors of the national flag belong, if they have an owner.
Downloads
References
CANTARINO, Geraldo. Uma ilha chamada Brasil: o paraíso irlandês no passado brasileiro. Rio de Janeiro: Mauad, 2004.
CHEVALIER, Jean e GHEERBRANT, Alain. Dicionário de Símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. Rio de Janeiro: José Olympio Editora, 1990.
COLE, Alison. Cor: o guia visual essencial à arte da cor, desde a pintura na Renascença até os meios modernos atuais. Singapore: Painettu Singaporessa, 1994.
EINSENSTEIN, Sergei. O sentido do filme. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2002.
FOLHA DE SÃO PAULO. http://www1.folha.uol.com.br/poder/2014/01/1402805-uso-do-amarelo-se-inspirou-em-atos-das-filipinas.shtml, consulta feita no dia 18/10/2015, às 20h21.
GUIMARÃES, Luciano. A cor como informação: a construção biofísica, linguística e cultural da simbologia das cores. São Paulo: Annablume, 2000.
HOUAISS, Antônio. Dicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Editora Objetiva, 2001.
BUARQUE DE HOLANDA. Raízes do Brasil. Rio de Janeiro: José Olympio Editora, 1987.
HELLER, Eva. A psicologia das cores: como as cores afetam a emoção e a razão. Barcelona: Editora Garamond, 2012.
KOTSCHO, Ricardo. Explode um novo Brasil: diário da campanha das diretas. São Paulo: Editora Brasiliense, 1984.
Manual nacional de campanha: muda Brasil! Tancredo já. 1984
PEDROSA, Israel. Da cor à cor inexistente. Rio de Janeiro: Léo Christiano Editorial, 1982.
WILLIAMS, Raymond. Cultura. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1992.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Declaro a total e irrestrita cessão de direitos autorais sobre o texto enviado para publicação na Rumores – Revista Online de Comunicação, Linguagem e Mídias. Entendo que o conteúdo do artigo é de minha inteira responsabilidade, inclusive cabendo a mim a apresentação de permissão para uso de imagens, ilustrações, tabelas, gráficos de terceiros que, porventura, venham a integrá-lo.