The philosophy of Match point: synthesis of the tragic imaginary of Woody Allen

Authors

  • Rogério de Almeida Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP)
  • Marcos Beccari Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2017.132183

Keywords:

Match point, Woody Allen, tragic imaginary

Abstract

The aim of this article is to propose a philosophical interpretation of Match point and demonstrate how this movie synthesizes the tragic imaginary of Woody Allen. At first, we clarify some conceptual bases that support the proposal of a filmic interpretation. Then we present the elements that characterize the tragic thought and we associate them with the selected movie. We argue, finally, that the tragic imaginary that permeates Woody Allen’s work is revealed by the unconditional approval of existence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rogério de Almeida, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP)

    Professor associado da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP). Coordenador do Lab_Arte e do Geifec. Graduado em Letras (1997), doutor em Educação (2005) e livre docente em Cultura e Educação, todos os títulos pela Universidade de São Paulo. Fez pós-doutorado na Universidade do Minho (2016).

  • Marcos Beccari, Universidade Federal do Paraná

    Doutor em Educação na Universidade de São Paulo (USP). Graduado em Design Gráfico e Mestre em Design, ambos pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professor do Departamento de Design e do PPG-Design da UFPR. Pesquisador nos grupos: Navis – Núcleo de Artes Visuais (UFPR e Unespar), Design Colaborativo e Cocriação (UFPR), Geifec – Grupo de Estudos sobre Itinerários de Formação em Educação e Cultura (USP), Lab_Arte – Laboratório Experimental de Arte-Educação & Cultura (USP).

References

A ROSA púrpura do Cairo. Direção: Woody Allen. Produção: Charles H. Joffe e Jack Rollins. Intérpretes: Mia Farrow; Jeff Daniels; Danny Aiello; Dianne Wiest e outros. Roteiro: Woody Allen. Los Angeles: Orion Pictures, 1985. (82 min.), son., color., 35 mm.

ALMEIDA, R. Meia-noite em Paris. In: ALMEIDA, R.; FERREIRA-SANTOS, M. Cinema e contemporaneidade. São Paulo: Képos, 2012. p. 39-52.

______. O imaginário trágico de Machado de Assis: elementos para uma pedagogia da escolha. São Paulo: Képos, 2015a.

______. O mundo, os homens e suas obras: filosofia trágica e pedagogia da escolha. Tese (Livre Docência em Cultura e Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo: FEUSP, 2015b.

______. Cinema e educação: fundamentos e perspectivas. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 33, p. 1-28, 2017.

ASSIS, M. Memórias póstumas de Brás Cubas. São Paulo: Ática, 1990.

BECCARI, M. Articulações simbólicas: uma nova filosofia do design. Teresópolis: 2AB, 2016.

BÍBLIA. A. T. Eclesiastes 4: 2-3. Trad. João Ferreira de Almeida revista e atualizada. 1993. Disponível em: <https://goo.gl/cpporm>. Acesso em: 11 out. 2017.

CIORAN, E. M. Do inconveniente de ter nascido. Lisboa: Letra Livre, 2010.

CRIMES e pecados. Direção: Woody Allen. Produção: Charles H. Joffe e Jack Rollins. Intérpretes: Martin Landau; Woody Allen; Bill Bernstein e outros. Roteiro: Woody Allen. Los Angeles: Jack Rollins & Charles H. Joffe Productions, 1989. (104 min.), son., color., 35 mm.

DELEUZE, G. Cinema: imagem-movimento. São Paulo: Brasiliense, 1985.

LAX, E. Conversas com Woody Allen. São Paulo: Cosac Naify, 2008.

MAGIA ao luar. Direção: Woody Allen. Produção: Ronald L. Chez. Intérpretes: Colin Firth; Emma Stone; Marcia Gay Harden e outros. Roteiro: Woody Allen. Londres: Dippermouth Productions, 2014. (97 min.), son., color., 35 mm.

MEIA-NOITE em Paris. Direção: Woody Allen. Produção: Javier Méndez. Intérpretes: Owen Wilson; Rachel McAdams; Kathy Bates e outros. Roteiro: Woody Allen. Barcelona: Mediapro; Versátil Cinema; Gravier Productions; Pontchartrain Productions; TV3, 2011. (94 min.), son., color., 35 mm.

MERLEAU-PONTY, M. O cinema e a nova psicologia. In: XAVIER, I. (Org.). A experiência do cinema. Rio de Janeiro: Graal, 1983. p. 101-117.

NIETZSCHE, F. O nascimento da tragédia ou helenismo e pessimismo. Tradução J. Guinsburg. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

______. Ecce homo: como alguém se torna o que é. Tradução Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

______. Genealogia da moral: uma polêmica. Tradução Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

OLIVA, R. H. El saber trágico: de Nietzsche a Rosset. Madrid: Laberinto, 2001.

PONTO final: Match point. Direção: Woody Allen. Produção: Stephen Tenenbaum. Intérpretes: Scarlett Johansson; Jonathan Rhys Meyers; Emily Mortimer e outros. Roteiro: Woody Allen. Londres: BBC Films; Thema Production; Jada Productions; Kudu Films, 2005. (124 min.), son., color., 35 mm.

REIA-BAPTISTA, V. Estudos fílmicos: o estado da Arte (e da Ciência). In: SOPCOM, 4., 2005, Faro. Livro de Actas. Faro: Universidade do Algarve, jun. 2005. p. 1029- 1033. Disponível em: <https://goo.gl/h6HeLY>. Acesso em: 10 maio 2017.

RICOEUR, P. Hermenêutica e ideologias. Petrópolis: Vozes, 2008.

ROSSET, C. A lógica do pior: elementos para uma filosofia trágica. Tradução Fernando J. F. Ribeiro e Ivana Bentes. Rio de Janeiro: Espaço e Tempo, 1989.

______. Alegria: a força maior. Tradução Eloisa Araújo Ribeiro. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 2000. (Coleção Conexões).

SCHEMBRI, J. Words from Woody. The Age, mar. 2006. Disponível em: <https://goo.gl/Evsoe5>. Acesso em: 10 maio 2017.

STEINER, G. Depois de Babel: questões de linguagem e tradução. Curitiba: Editora da UFPR, 2005.

ZANIRATTO, C. P. Tradução, comentário e notas de Édipo em Colono de Sófocles. 2003. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Unicamp, Campinas, 2003.

Published

2017-11-23

Issue

Section

Dossier

How to Cite

The philosophy of Match point: synthesis of the tragic imaginary of Woody Allen. RuMoRes, [S. l.], v. 11, n. 22, p. 41–58, 2017. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2017.132183. Disponível em: https://revistas.usp.br/Rumores/article/view/132183.. Acesso em: 16 jul. 2024.