Bottle rack: the absence of Coca-Cola bottles in Marcel Duchamp’s artwork
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2017.134237Keywords:
Bottle rack, Coca-Cola, Marcel DuchampAbstract
This article is the result of a research started in 2015, which involves artistic and media reappropriation of the Coca-Cola brand, as well as the expansion of its symbolic charges. In this particular case, we brought up the Bottle rack, by Marcel Duchamp. To enrich the analysis, we use as reference authors like Paz, Cabanne, Fabbrini, Cage, among others, and we came up with an experiment entitled Coca-Cola’s bottle rack. The idea is to perceive an object and its own denial, whilst in dialogue with the viewer, and fulfil this piece of art with his perception and repertoire, as those are formed (or not) in mass societies, cultural industry or the society of spectacle.
Downloads
References
CABANNE, P. Marcel Duchamp: engenheiro do tempo perdido. São Paulo: Perspectiva, 2012.
CAGE, J. De segunda a um ano: novas conferências e escritos de John Cage. Rio de Janeiro: Cobogó, 2013.
DANIELS, D. Duchamp und die anderen: der Modellfall einer künstlerischen Wirkungsgeschichte in der Moderne. Köln: DuMont-Taschenbücher, 1992.
DUCHAMP, M. Ready-made. In: Marcel Duchamp dans les collections. Paris: Centro Georges Pompidou, 2001. Disponível em <https://goo.gl/yc6LuWl>. Acesso em 20 jul. 2016.
______. Arte para todos, arte para poucos. Revista Usina, [S.l.], n. 21, ago. 2015. Disponível em: <https://goo.gl/S1aUFk>. Acesso em: 20 jul. 2016.
FABBRINI, R. N. Arte relacional e regime estético: a cultura da atividade dos anos 1990. Revista Científica/FAP, Curitiba, v. 5, p. 11-24, jan./jun., 2010. Disponível em: <https://goo.gl/nvQHMH>. Acesso em: 20 jul. 2016.
FUNCKE, B. Not objects so much as images: a response to Graham Harman’s “Greenberg, Duchamp, and the next avant-garde”. Speculations: A Journal of Speculative Realism, New York, v. 5, p. 275-285, 2014. Disponível em: <https://goo.gl/QAhEvr>. Acesso em: 20 jul. 2016.
KATTENBERG, P. The value of Warhol. In: KLAMER, A. (Ed.). The value of culture: on the relationship between Economics and Arts. Amsterdam: Amsterdam University Press, 1996. p. 205-213.
MINK, J. Marcel Duchamp 1887-1968: A arte como contra-arte. Lisboa: Taschen, 1996.
PARCERISAS, P. Duchamp en España: las claves ocultas de sus estancias en Cadaqués. Barcelona: Siruela, 2009.
PAZ, O. Marcel Duchamp ou O castelo da Pureza. São Paulo: Perspectiva, 1977.
______. Signos em rotação. São Paulo: Perspectiva, 2012.
PELED, Y. Ready made: inclusão ruidosa. In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISADORES DE ARTES PLÁSTICAS DINÂMICAS EPISTEMOLÓGICAS EM ARTES VISUAIS, 16., set. 2007, Florianópolis. Anais do Encontro Nacional da ANPAP. Santa Maria: ANPAP, 2007. p. 1724-1733. Disponível em: <https://goo.gl/YHmQpp>. Acesso em: 20 jul. 2016.
ROUSSEL, R. Comment j’ai écrit certains de mes livres. 1935. Disponível em: <https://goo.gl/M8VmnQ>. Acesso em: 20 jul. 2016.
SCHAMBERG, M.; FREYTAG-LORINGHOVEN, E. God. 1917. 1 fotografia. Disponível em: <https://goo.gl/RkKB9m>. Acesso em: 20 jul. 2016.
STAFFORD, A. Making sense of Marcel Duchamp. 2008. Disponível em: <https://goo.gl/omFS6b>. Acesso em: 20 jul. 2016.
TAYLOR, S. W. Apropos of readymades. Art and Artists, London, v. 1, n. 4, p. 46-47, jul. 1966. Special Number.
THE BLIND MAN. New York, 1917, n. 2. Disponível em: <https://goo.gl/NCqda6>. Acesso em: 20 jul. 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Declaro a total e irrestrita cessão de direitos autorais sobre o texto enviado para publicação na Rumores – Revista Online de Comunicação, Linguagem e Mídias. Entendo que o conteúdo do artigo é de minha inteira responsabilidade, inclusive cabendo a mim a apresentação de permissão para uso de imagens, ilustrações, tabelas, gráficos de terceiros que, porventura, venham a integrá-lo.