Bottle rack: the absence of Coca-Cola bottles in Marcel Duchamp’s artwork

Authors

  • Miriam Cristina Carlos Silva Universidade de Sorocaba
  • Paulo Celso da Silva Universidade de Sorocaba

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2017.134237

Keywords:

Bottle rack, Coca-Cola, Marcel Duchamp

Abstract

This article is the result of a research started in 2015, which involves artistic and media reappropriation of the Coca-Cola brand, as well as the expansion of its symbolic charges. In this particular case, we brought up the Bottle rack, by Marcel Duchamp. To enrich the analysis, we use as reference authors like Paz, Cabanne, Fabbrini, Cage, among others, and we came up with an experiment entitled Coca-Cola’s bottle rack. The idea is to perceive an object and its own denial, whilst in dialogue with the viewer, and fulfil this piece of art with his perception and repertoire, as those are formed (or not) in mass societies, cultural industry or the society of spectacle.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Miriam Cristina Carlos Silva, Universidade de Sorocaba

    Pós-doutorado em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul em 2012. Professora titular do mestrado em Comunicação e Cultura da Universidade de Sorocaba, na linha de pesquisa Análise de Processos e Produtos Midiáticos. Lidera o Grupo de Pesquisa em Narrativas Midiáticas (Nami) da Universidade de Sorocaba.

  • Paulo Celso da Silva, Universidade de Sorocaba

    Pós-doutoramento pela Universitat de Barcelona durante os anos de 2001 e 2002 desenvolvendo projeto de pesquisa com apoio da Fapesp sobre a cidade do conhecimento. Em 2012 desenvolveu um pós-doutoramento na UERJ analisando a produção intelectual do Dr. Milton Santos e a sua aplicação/relação com a Comunicação. Atualmente é professor titular da Universidade de Sorocaba, professor do Programa de Mestrado em Comunicação e Cultura, e suas atividades estão inseridas na linha de pesquisa Mídias e Práticas Socioculturais.

References

CABANNE, P. Marcel Duchamp: engenheiro do tempo perdido. São Paulo: Perspectiva, 2012.

CAGE, J. De segunda a um ano: novas conferências e escritos de John Cage. Rio de Janeiro: Cobogó, 2013.

DANIELS, D. Duchamp und die anderen: der Modellfall einer künstlerischen Wirkungsgeschichte in der Moderne. Köln: DuMont-Taschenbücher, 1992.

DUCHAMP, M. Ready-made. In: Marcel Duchamp dans les collections. Paris: Centro Georges Pompidou, 2001. Disponível em <https://goo.gl/yc6LuWl>. Acesso em 20 jul. 2016.

______. Arte para todos, arte para poucos. Revista Usina, [S.l.], n. 21, ago. 2015. Disponível em: <https://goo.gl/S1aUFk>. Acesso em: 20 jul. 2016.

FABBRINI, R. N. Arte relacional e regime estético: a cultura da atividade dos anos 1990. Revista Científica/FAP, Curitiba, v. 5, p. 11-24, jan./jun., 2010. Disponível em: <https://goo.gl/nvQHMH>. Acesso em: 20 jul. 2016.

FUNCKE, B. Not objects so much as images: a response to Graham Harman’s “Greenberg, Duchamp, and the next avant-garde”. Speculations: A Journal of Speculative Realism, New York, v. 5, p. 275-285, 2014. Disponível em: <https://goo.gl/QAhEvr>. Acesso em: 20 jul. 2016.

KATTENBERG, P. The value of Warhol. In: KLAMER, A. (Ed.). The value of culture: on the relationship between Economics and Arts. Amsterdam: Amsterdam University Press, 1996. p. 205-213.

MINK, J. Marcel Duchamp 1887-1968: A arte como contra-arte. Lisboa: Taschen, 1996.

PARCERISAS, P. Duchamp en España: las claves ocultas de sus estancias en Cadaqués. Barcelona: Siruela, 2009.

PAZ, O. Marcel Duchamp ou O castelo da Pureza. São Paulo: Perspectiva, 1977.

______. Signos em rotação. São Paulo: Perspectiva, 2012.

PELED, Y. Ready made: inclusão ruidosa. In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISADORES DE ARTES PLÁSTICAS DINÂMICAS EPISTEMOLÓGICAS EM ARTES VISUAIS, 16., set. 2007, Florianópolis. Anais do Encontro Nacional da ANPAP. Santa Maria: ANPAP, 2007. p. 1724-1733. Disponível em: <https://goo.gl/YHmQpp>. Acesso em: 20 jul. 2016.

ROUSSEL, R. Comment j’ai écrit certains de mes livres. 1935. Disponível em: <https://goo.gl/M8VmnQ>. Acesso em: 20 jul. 2016.

SCHAMBERG, M.; FREYTAG-LORINGHOVEN, E. God. 1917. 1 fotografia. Disponível em: <https://goo.gl/RkKB9m>. Acesso em: 20 jul. 2016.

STAFFORD, A. Making sense of Marcel Duchamp. 2008. Disponível em: <https://goo.gl/omFS6b>. Acesso em: 20 jul. 2016.

TAYLOR, S. W. Apropos of readymades. Art and Artists, London, v. 1, n. 4, p. 46-47, jul. 1966. Special Number.

THE BLIND MAN. New York, 1917, n. 2. Disponível em: <https://goo.gl/NCqda6>. Acesso em: 20 jul. 2016.

Published

2017-11-23

Issue

Section

Articles

How to Cite

Bottle rack: the absence of Coca-Cola bottles in Marcel Duchamp’s artwork. RuMoRes, [S. l.], v. 11, n. 22, p. 270–297, 2017. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2017.134237. Disponível em: https://revistas.usp.br/Rumores/article/view/134237.. Acesso em: 20 jul. 2024.