Notes on liquid modernity in Once Upon a Time

Authors

  • Marcos Aleksander Brandão Universidade Anhembi Morumbi
  • Laura Canepa Universidade Anhembi Morumbi

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2017.134324

Keywords:

Television, series, USA, Once upon a time, liquid modernity

Abstract

This paper discusses the ABC TV series Once Upon a Time created by the network as a contemporary adaptation of fairy tales. We suggest that aspects of liquid modernity described by the sociologist Zygmunt Bauman – such as fluidity, fragmentation, uncertainty, and volatility – affect and help to shape successful audiovisual pieces. We consider that in Once Upon a Time these aspects are expressed through two main strategies: the fragmentation of the diegetic world and the reinvention of characters from traditional narratives. From these strategies, the series traces the path of its protagonist, Emma Swan, who searches for meaning to exist in a world crossed by imagery constructed by media products and also by unstable notions of identity, history and past.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marcos Aleksander Brandão, Universidade Anhembi Morumbi
    Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Anhembi Morumbi (UAM).
  • Laura Canepa, Universidade Anhembi Morumbi
    Docente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Anhembi Morumbi (UAM).

References

ADELMAN, M. Visões da Pós-Modernidade: discursos e perspectivas teóricas. Revista Sociologias, Porto Alegre, v. 11, n. 21, p. 184-217, jan./jul. 2009.

AZUBEL, L. L. R. Uma série de contos e os contos em série: o imaginário pós-moderno em Once Upon a Time. Tese (Doutorado em Comunicação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

________. Modernidade e ambivalência. Rio de Janeiro: Zahar, 1999.

________. O mal-estar da pós-modernidade. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

______. Entrevista com Zygmunt Bauman concedida a Maria Lúcia Garcia Pallares- Burke. Revista Tempo Social, São Paulo, v. 16, n. 1, p. 301-325, jun. 2004. Disponível em: <https://goo.gl/S5ALTR>. Acesso em: 13 out. 2017.

BETTELHEIM, B. A psicanálise dos contos de fadas. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

BUDAG, F. E. Intertextualidade, dialogismo e cultura material: um estudo de narrativa ficcional audiovisual contemporânea. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

CAMPBELL, J. O herói de mil faces. São Paulo: Pensamento, 2007.

CUNHA, M. Z. C. Apresentação: Bem-vindas, vívidas forças da magia. In: VALENZUELA, Sandra T. Once Upon a Time: da literatura para a série de TV. Lisboa: Chiado, 2016, p. 11-16.

ECO, U. O nome da Rosa. 2. ed. Rio de Janeiro: Record, 2010.

GENETTE, G. Palimpsestos: a literatura de segunda mão. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, 2005.

MAFFESOLI, M. Sobre o nomadismo: vagabundagens pós-modernas. Rio de Janeiro: Record, 2001.

MITTELL, J. Complexidade narrativa na televisão americana contemporânea. Revista Matrizes, São Paulo, v. 5, n. 2, p. 29-52, jan./jun. 2012.

PILLAR, A. D. Inscrições do contemporâneo em narrativas audiovisuais: simultaneidade e ambivalência. Revista Educação, Porto Alegre, v. 36, n. 3, p. 306-313, set./dez. 2013.

PONTES, E. L.; SANTOS, C. M. O Comportamento dos Fandoms a partir do ato de Shippar: um estudo de caso em Once Upon a Time. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 39., 2016, São Paulo. Anais… São Paulo: Intercom, 2016. Disponível em: <https://goo.gl/kmhqu2>. Acesso em: 13 out. 2017.

POMMER, M. E. As duplas vidas nas séries televisivas. In: BORGES, G.; PUCCI, R.; SELIGMAN, F. (Eds.). Televisão: Formas audiovisuais na ficção e no documentário. São Paulo: Socine, 2011. p. 129-140.

SILVA, M. V. B. Cultura das séries: forma, contexto e consumo de ficção seriada na contemporaneidade. Revista Galáxia, São Paulo, v.14, n. 27, p. 241-252, jun. 2014.

TODOROV, T. Introdução à Literatura Fantástica. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2014.

VALENZUELA, S. T. Once Upon a Time: da literatura para a série de TV. Lisboa: Chiado, 2016.

_______. Branca de Neve e o Príncipe Encantado: personagens de Once Upon a Time. Revista Literartes, São Paulo, n. 3, p. 155-169, 2014.

Published

2017-11-23

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Notes on liquid modernity in Once Upon a Time. RuMoRes, [S. l.], v. 11, n. 22, p. 158–181, 2017. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2017.134324. Disponível em: https://revistas.usp.br/Rumores/article/view/134324.. Acesso em: 24 jul. 2024.