Serial imaginary: sharing archetypes

Authors

  • Danielle Perin Rocha Pitta Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2017.134370

Keywords:

Serial imaginary, symbolism, cinema, archetype

Abstract

At the basis of all imaginary narrative there are the archetypes, both universal and specific. These are expressed through the symbolic level of images, culturally contextualized. Through Gilbert Durand’s work, one can observe the symbolic logic in action in both films and serials. Series and novellas, it should be noted, owe their success to the redundancy of images, familiarity, sense of security (transcendental imaginary), and distraction of everyday life itself.

Downloads

Author Biography

  • Danielle Perin Rocha Pitta, Universidade Federal de Pernambuco

    Professora aposentada associada do Programa de Pós-Graduação em Antropologia da Universidade Federal de Pernambuco. Membro do bureau diretor do Centre de Recherche International sur limaginaire (CRI2I), sediado em Cluj, Romênia. Vice-presidente da Association des amis de Gilbert Durand (AAGD), sediada em Chambéry, França. Presidente da Associação Ylê Seti do Imaginário – Recife.

References

ARAÚJO, A. F.; TEIXEIRA M. C. S. Gilbert Durand e a pedagogia do imaginário. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 44, n. 4, p. 7-13, out./dez. 2009.

BACHELARD, G. Message de Gaston Bachelard. Société de Symbolisme (Genève), Cahiers Internationaux du Symbolisme, n. 1, 1962, p. 5-6.

BARBIER, R. A. Natureza e importância dos arquétipos para o panteísmo. Instituto Universo Panteísta, [S.l.], set. 2013. Disponível em: <https://goo.gl/C1ubd8>. Acesso em: 6 out. 2017.

DURAND, G. Mito e sociedade: a mitanálise e a sociologia das profundezas. Lisboa: Regra do Jogo, 1983.

______. A Imaginação Simbólica. São Paulo: Cultrix, 1988.

______. As estruturas antropológicas do imaginário. São Paulo: 1a edição: Martins Fontes, 1997. 4a edição: Martins Fontes, 2012

______. Campos do imaginário. Lisboa: Instituto Piaget, 1998.

______. O imaginário: ensaio acerca das ciências e da filosofia da imagem. Rio de Janeiro: Difel, 1999.

______. Le retour des dieux. Propos recueillis par Patrice Van Eersel. Nouvelle clés, [S.l.], 2001.

______. Ciência do homem e tradição: o novo espírito antropológico. São Paulo: Triom, 2008.

FERREIRA, F.; OLIVEIRA, M. Resumo do livro “O Império do Grotesco”. O mundo do grotesco. 2013. Disponível em: <http://bit.ly/2kFFdoW>. Acesso em: 11 out. 2017.

FREITAS, C. F. Un cinéma possible: une analyse socio-anthropologique de la production cinématographique brésilienne dans la postmodernité. Tese (Doutorado em Sociologia) – Université Paris Descartes, Paris, 2001.

FRUOCO, J.; LAIMÉ, A.; MARTIN, A. R. (Orgs.). Imaginaire sériel: les mécanismes sériels à l’oeuvre dans l’acte créatif. Grenoble: UGA Éditions, 2017.

JUNG, Carl Gustav. Os arquétipos e o inconsciente coletivo. Petrópolis: Vozes, 2003.

MARCHAND, F. Avant-propos: le cinéma ou les territoires de l’imaginaire. Entrelacs, Toulouse, p. 1-4, ago. 2011. Disponível em: <https://goo.gl/V4SzXn>. Acesso em: 24 maio 2017.

MORIN, E. Le cinéma ou l’homme imaginaire. Paris: Les Éditions de Minuit, 1956.

PITTA, D. P. R. Iniciação à teoria do imaginário de Gilbert Durand. 1a ed. São Paulo: Atlântica Editora, 2005; 2. ed. Curitiba: Editora CRV, 2017.

SODRÉ, M.; PAIVA, R. O império do grotesco. Rio de Janeiro: Mauad, 2002.

WUNENBURGER, J.-J. L’homme à l’âge de la télévision. Paris: Presses Universitaires de France, 2000.

ZUMTHOR, P. Permanência da voz. In: FUNDAÇÃO PARA O DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO. Lições de Cinema, 5: cinema e televisão – histórias com imagens e som na moderna sociedade oral. 2. ed. São Paulo: FDE, 1993. p. 48-58.

Published

2017-11-23

Issue

Section

Dossier

How to Cite

PITTA, Danielle Perin Rocha. Serial imaginary: sharing archetypes. RuMoRes, [S. l.], v. 11, n. 22, p. 27–40, 2017. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2017.134370. Disponível em: https://revistas.usp.br/Rumores/article/view/134370.. Acesso em: 29 apr. 2025.