Now we are images

photography and the hybridization between humans and screens

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2019.147041

Keywords:

Photography, social media, subjectivity

Abstract

The social permeability of photography has been propelled by the cameras connected to the dynamics of social media, evidencing a contemporary phenomenon based on an intense synergy between image, technology and subjectivity. To support the debate on this scenario, this article intends to develop a theoretical triangulation between Vilém Flusser (2008), Bruno Latour (1994) and Régis Debray (1994), proposing to establish interpretative paths for the current universe of photographic production and circulation understood as technoimage, which also represents a point of support for thinking about the role of technology in mediating identities and social relations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Wagner Souza e Silva, Universidade de São Paulo

    Professor do Programa de Pós-graduação em Ciências da Comunicação da Escola de Comunicações e Artes da
    Universidade de São Paulo (ECA/USP).

  • Carolina Vilaverde Ruta Lopes, Universidade de São Paulo

    Mestranda do Programa de Pós-graduação em Ciências da Comunicação da Escola de Comunicações e Artes da
    Universidade de São Paulo (ECA/USP).

References

BARROS, Ana Taís Martins Portanova . O sentido posto em imagem: a comunicação de estratégias contemporâneas de enfrentamento do mundo através da fotografia - relato de pesquisa. In: XXXII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Anais eletrônicos. Curitiba, 2009. Disponível em < http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2009/resumos/R4-1819-1.pdf>. Acesso em: 12 jun 2018.

BAZIN, André. Ontologia da imagem fotográfica. In: XAVIER, Ismail. A experiência do cinema. Rio de Janeiro: Graal, 1983.

DEBRAY, Régis. Vida e morte da imagem. Petrópolis: Vozes, 1994.

FLUSSER, Vilém. O universo das imagens técnicas - O elogio da superficialidade. São Paulo: Annablume, 2008.

_________. Filosofia da caixa preta. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.

LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos. São Paulo: Editora 34, 1994.

MACHADO, Arlindo. As imagens técnicas: da fotografia à síntese numérica. In: Pré-cinemas e pós-cinemas. Campinas: Papirus, 2002.

Published

2019-06-13

Issue

Section

Articles

How to Cite

Now we are images: photography and the hybridization between humans and screens. RuMoRes, [S. l.], v. 13, n. 25, p. 220–235, 2019. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2019.147041. Disponível em: https://revistas.usp.br/Rumores/article/view/147041.. Acesso em: 17 jul. 2024.