Now we are images
photography and the hybridization between humans and screens
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2019.147041Keywords:
Photography, social media, subjectivityAbstract
The social permeability of photography has been propelled by the cameras connected to the dynamics of social media, evidencing a contemporary phenomenon based on an intense synergy between image, technology and subjectivity. To support the debate on this scenario, this article intends to develop a theoretical triangulation between Vilém Flusser (2008), Bruno Latour (1994) and Régis Debray (1994), proposing to establish interpretative paths for the current universe of photographic production and circulation understood as technoimage, which also represents a point of support for thinking about the role of technology in mediating identities and social relations.
Downloads
References
BARROS, Ana Taís Martins Portanova . O sentido posto em imagem: a comunicação de estratégias contemporâneas de enfrentamento do mundo através da fotografia - relato de pesquisa. In: XXXII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Anais eletrônicos. Curitiba, 2009. Disponível em < http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2009/resumos/R4-1819-1.pdf>. Acesso em: 12 jun 2018.
BAZIN, André. Ontologia da imagem fotográfica. In: XAVIER, Ismail. A experiência do cinema. Rio de Janeiro: Graal, 1983.
DEBRAY, Régis. Vida e morte da imagem. Petrópolis: Vozes, 1994.
FLUSSER, Vilém. O universo das imagens técnicas - O elogio da superficialidade. São Paulo: Annablume, 2008.
_________. Filosofia da caixa preta. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.
LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos. São Paulo: Editora 34, 1994.
MACHADO, Arlindo. As imagens técnicas: da fotografia à síntese numérica. In: Pré-cinemas e pós-cinemas. Campinas: Papirus, 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Declaro a total e irrestrita cessão de direitos autorais sobre o texto enviado para publicação na Rumores – Revista Online de Comunicação, Linguagem e Mídias. Entendo que o conteúdo do artigo é de minha inteira responsabilidade, inclusive cabendo a mim a apresentação de permissão para uso de imagens, ilustrações, tabelas, gráficos de terceiros que, porventura, venham a integrá-lo.